29 اسفند 1402



گداخته ( اصفهان )

3.3571428571429 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.36 (28 رای)

غذای فوق العاده #مقوی که در اصفهان برای خانمهایی که تازه #زایمان کرده اند تهیه میشود و همچنین برای بیمارانی که از کمردرد رنج میبرند توصیه میشود.

 

مواد اصلی آن نوعی خرما به نام خرما "خرک" و نارگیل است و به دلیل وجود این دو ماده مغذی و مفید، خواص بسیاری داشته و بسیار نیروبخش است.

به میوهٔ نرسیده خرما، «خارَک» یا «خرک» یا کنگ (و در زبان عربی، «حبابوک») گفته می‌شود. خرمای خرک (خارک) گرچه شیرینی رطب و خرما را ندارد، اما به سبب داشتن املاح بالا، ارزش غذایی و دارویی و درمانی بسیاری دارد.

هسته خرمای نرسیده را جدا کرده و نخ را از میان آن نخ رد کرده و به همان صورت خشک میکنند. ( تصویر زیر )

شیوه سنتی پخت این غذا واقعا چرب و شیرین بوده و کمتر کسی میتواند مقدار مناسبی از آن را بدون دلزدگی نوش جان کند.

ولی روشی در ادامه برایتان توضیح خواهم داد، بسیار آسان بوده و خاطره خوبی از خوردن آن در ذهن شما به جای خواهد گذاشت.

روش تهیه:

خرما و نارگیل را تقریباً به نسبت مساوی داخل ظرف ریخته و روی آن را مقداری آب بریزید تا نرم شود. ( دقت کنید، خرما و نارگیل هر دو به حالتهای خیلی خشک و نسبتا خشک در بازار هست و به همین دلیل به راحتی نمیتوان یک زمان ثابت برای خیس خوردن آن در نظر گرفت. ( در حدی خیس کنید که کمی نرم شود ولی خیس و آبکی و له نشود! ) - من نارگیل را حدود یک ربع و خرما را حدود 5 دقیقه خیس میکنم.

سپس هر دو را از به وسیله چرخ گوشت، چرخ کنید تا به شکل تصویر زیر در آید.

به اندازه 4 قاشق غذاخوری سر پر، آرد برنج داخل قابلمه ریخته و تفت دهید در حدی که بوی خامی آرد گرفته شده و تغییر رنگ ندهد.



سپس خرما و نارگیل را اضافه کنید ( به اندازه یک کاسه ماست خوری سر پر )


باز کمی تفت دهید.


به اندازه 2 قاشق غذاخوری سر پر، کره یا روغن حیوانی اضافه کنید. ( اگر چرب تر دوست دارید بیشتر بریزید )


سپس کم کم آب اضافه کرده و همزمان هم بزنید تا مایه داخل قابلمه بریده نشود.


مرتب هم بزنید تا به جوش آید.


در حین هم زدن، شکر و زعفران را نیز اضافه کنید.




میزان شکر، بسته به ذائقه خودتان دارد. ( من معمولاً برای این مقدار مواد، نصف لیوان شکر اضافه میکنم )

زعفران نیز به سلیقه و خواست خودتان بستگی دارد، هر چه بیشتر بریزید خوشرنگ تر و خوش عطرتر میشود.

در صورت تمایل میتوانید زیره نیز اضافه کنید تا طبع آن گرم تر شده و از خواص زیره نیز بهره مند شوید.

بگذارید کمی روی حرارت بماند تا به غلظت برسد و به اصطلاح جا بیفتد.

نوش جان

( واقعا خوشمزه س جدای از خواص فراوانش )

بفرمایید گداخته:


آموزش اختصاصی مامی سایت

ارائه دهنده: خانم راضیه پورشعبان

 

وب سایت مرکز اصفهان: گداخته یکی از غذاهای محلی روستای جرقویهء اصفهان است، که مادر عروس، صبح عروسی برای خانواده داماد می پزد و برای آنها می برد.  خرما، گردو، پسته، خرما خرک، بادام، پورد نارگیل و ... را کاملا له کرده و می گذارند تا با شعله کم بپزد وقتی کاملا جا افتاد رنگ قهوه ای بسیار زیبا پیدا می کند. این غذا یک معجون کامل است که صبح عروسی به عروس و داماد می دهند. از این غذا به خانواده داماد هم میدهند و بواسطه این غذا به خانواده داماد می فهمانند که برای خانواده عروس بسیار محترم و باارزش هستند و سلامتی خانواده داماد برای خانواده عروس مهم است.

 


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • گشایش

    با عرض سلام،در اطراف شهرستان اصفهان وشهر اصفهان به این روشی که گفته شده گداخته نمی گویند ،معروف به کاچی خرما است ،به روشی که دوست خوبمون (گداخته یکی از غذاهای محلی روستای جرقویهء اصفهان است، که مادر عروس، صبح عروسی برای خانواده داماد می پزد و برای آنها می برد. خرما، گردو، پسته، خرما خرک، بادام، پورد نارگیل و ... را کاملا له کرده و می گذارند تا با شعله کم بپزد وقتی کاملا جا افتاد رنگ قهوه ای بسیار زیبا پیدا می کند. این غذا یک معجون کامل است که صبح عروسی به عروس و داماد می دهند. از این غذا به خانواده داماد هم میدهند و بواسطه این غذا به خانواده داماد می فهمانند که برای خانواده عروس بسیار محترم و باارزش هستند و سلامتی خانواده داماد برای خانواده عروس مهم است.)توضیح دادند گداخته می گویند وبیشتر مردم اصیل اصفهان برای فرداصبح عروسی به عروس وداماد می دهند;)

  • شادی

    ممنون گلم. :-) :-) :-)

  • maryam

    با سلام ما هم توی اصفهان گداخته می پزیم اما به 7 مغز هم معروفه که شامل ، بادام ، گردو ،فندق ،پسته ،پودر نارگیل ،خرماخرک ،ویه نوع قرص کمر گیاهی که توی عطاری ها هست ،روغن حیوانی (کرمانشاهی )زعفران ،کمی نبات و برای کمی خنک کردنش گاهی یک عدد کدو سبز رنده میشه داخلش که سلیقه اییه بعضی ها دوس ندارن بریزن .مقدار خرما خرک و نارگیلش بیشتر از بقیس . علاوه بر این که فردای عروسی میبریم برای عروس داماد . وقتی دخترها پریود میشن خیلی خوبه این غذا رو بخورن چون مقویه. به زائو هم 2 الی 3 روز بعد از زایمان میدن چون خیلی قویه مو ممکنه بلافاصله بعد از مرخص شدنش از بیمارستان واسش خوب نباشه . فوق العاده گرمه .

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه