10 فروردين 1403



تاریخچه یلدا

3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.00 (5 رای)
589333 PrzMZCsy

اگر ایرانی‌ها از همین امروز تا آخر دنیا هیچ چیزی کشف و اختراع نکنن، و اصلا هر کدوم از کشورهای دنیا هم یکی از مشاهیر ما رو به نام کشور خودشون بزنن، باز یه چیزd باقی می‌مونه که تا ابد به نام ایران ثبت شده.

هنوز که هنوزه هیچ تقویمی به دقت روزشمار ایرانی وجود نداره و ریاضیات و نجوم به نابغه‌ای به نام خیام کمک کرد، تا دقیق‌ترین تقویم جهان رو که منطبق با طبیعته به اسم خودش ثبت کنه. یلدا قبل از خیام هم به نام بلندترین شب سال شناخته می‌شد. اما تقویم این شاعر و ریاضی‌دان ایرانی بود که این دانش عجیب رو به ثبت رسوند.


همه ما می‌دونیم که یلدا طولانی‌ترین شب ساله که از فردای اون روز شب‌ها کوتاه‌تر و روزها بلندتر می‌شن. تو فرهنگ ایران باستان شب و تاریکی برادر اهریمن بودن و خورشید، آتش و نور باید به جنگ اون می‌رفتن. حالا فکر کنید برای مردمی که درباره شب این‌طوری فکر می‌کردند، طولانی‌ترین شب سال چه شب ترسناکی محسوب می‌شده. باید اون شب تا طلوع آفتاب بیدار می‌موندن تا مطمئن بشن که نور از تاریکی شکست نخورده. شب یلدا که تموم می‌شد و خورشید می‌تابید همه نفس راحتی می‌کشیدن که باز نور بود که بر ظلمت و تاریکی پیروز شد. در واقع جشن واقعی یلدا اول دیماه بود. ایرانیان باستان این روز رو تعطیل بودند و همه جا به پاس تولد دوباره خورشید جشن می‌گرفتن و مهمانی می‌دادن.

 

اسطوره‌شناسی هم تائید می‌کنه که ترس از پایان جهان و فرو رفتن زمین در تاریکی، در شب آخر پاییز وجود داشته. حتی آجیل شب یلدا رو که مجموعه‌ای از دانه‌های روغنی و خشکبار خام هست، سندی بر این ادعا می‌دونه که مردمی که در هراس از پایان جهان بودند، در این شب دور هم جمع می‌شدند و همه اندوخته غذایی‌شون رو که طبیعتا غذاهای قابل نگهداری مثل دانه میوه‌ها بوده می‌خوردند.

 

فلسفه این شب طولانی هر چی که باشه، خیلی مهمه که بعد از قرن‌ها هنوز سنت پابرجایی از نیاکان ماست. هر قوم ایر‌انی به نوعی سنت‌های این شب رو اجرا می‌کنن. تا امروز نه پیش‌بینی نیاکان ما از پایان جهان در شب یلدا محقق شد و نه پیش‌بینی نوستراداموس که به گفته اون باید یک هفته قبل کل جهان از بین می‌رفت. حالا که زمین زیر پامون سفته، اول دیماه با خیالی آسوده به آفتاب سلام کنیم و تولد دوباره‌ش رو تبریک بگیم. آفتابی که از طوانی‌ترین نبردش با تاریکی سربلند بیرون اومده، حتما می‌تونه زندگی‌هامون رو شادتر و روشن‌تر کنه.

 

زندگیتون به زیبایی و نظم دانه های سرخ انار

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه