29 اسفند 1402



آشنایی با بازار ادویه استانبول

0.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.50 (1 رای)

بازار ادویه استانبولشاید ارتباطی میان عطروطعم غذاهای یک شهر و ادویه‌هایش وجود دارد. برای‌مثال استانبول با تنوع حیرت‌انگیز و طعم عالی غذاهایش، بازار ادویه بسیار معروفی هم دارد.

به‌نقل از برخی افراد، آشپزهای حرفه‌ای زیادی حتی از کشورهای دیگر برای تهیه ادویه موردنیاز خود با تهیه بلیط هواپیما استانبول به این شهر زیبا سفر می‌کنند. از مهم‌ترین دلائل بعضیاز گردشگران برای همراهی تور استانبول درحقیقت دیدن بازار ادویه استانبول است. درادامه این مطلب قصد داریم به معرفی بازار ادویه استانبول بپردازیم.
تجربه عطر، رنگ و تاریخ
در مسیر سفر به شهرهای دیدنی دنیا، گشت‌وگذار در بازارها و خریدن سوغاتی میان آن‌همه کالاهای رنگارنگ و جذاب که شاید در شهر خودتان نظیرش را پیدا نکنید، یکی‌از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های گردشگری به‌شمارمی‌رود. در مناطق مختلف جهان، بازارها نبض زندگی را در مشت خود گرفته‌اند. از بازارهای میوه و تره‌بار که نیمه‌های شب رفت‌وآمد مغازه‌داران را به‌خود می‌بینند تا بازار صنایع‌دستی که بیشتر از مهمانان خارجی پذیرایی می‌کند، همگی جلوه‌هایی از زندگی روزانه و جریان حیات در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر را نشان می‌دهند. اهمیت بازارها درنگاه توریست‌های داخلی و خارجی هر منطقه گاهی به‌قدری زیاد بوده که بازار را به شهرت جهانی می‌رساند. یکی‌از انواع بازارهایی که در هرجای دنیا که باشد طرفداران زیادی دارد، بازار ادویه است. بازارهای ادویه اگر مرغوبیت و کیفیت بالا داشته باشند، با نمایش و فروش ادویه‌های منطقه خود، علاقه‌مندان زیادی بین مردم و مسافران و به‌خصوص آشپزها پیدا می‌کنند. استانبول هم میان همه جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیرش از این غافله عقب نمانده و یکی‌از مشهورترین بازارهای ادویه دنیا را در خود جای‌داده است. اگر قصد انتخاب تور استانبول را برای سفری به‌یادماندنی دارید، با اقامت در هتل استانبول نزدیک محله معروف فاتیح می‌توانید به‌راحتی به بازار ادویه استانبول بروید.
بازار ادویه
در محله امینیو کنار محله فاتیح، با قدمتی زیاد در قسمت اروپایی شهر استانبول، یادگاری‌های تاریخی زیادی وجود دارد. با رزرو هتل استانبول در این منطقه به دیدنی‌های بسیاری ازجمله بازار بزرگ استانبول، مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و... دسترسی خواهیدداشت. علاوه‌بر همه این اماکن زیبا، بازار ادویه استانبول هم در این قسمت قرار دارد. بازاری که با عطر ادویه‌های گوناگون مشام مشتریان را پرمی‌کند. شاید میل به استشمام عطر همه ادویه‌های بازار و ثبت آن در حافظه بویایی ذهن، هر گردشگری را در بدو ورودش به بازار ادویه استانبول وسوسه کند. جای تعجب ندارد اگر بزرگ‌ترین هدف یک جهان‌گرد علاقه‌مند به آشپزی، از خرید بلیط هواپیما استانبول قدم‌زدن در دالان L‌شکل این بازار تاریخی باشد.

بازار ادویه استانبول
ملکه تورهان خدیجه مادر محمد چهارم، نوزدهمین پادشاه عثمانی، در سال 1660 دستور ساخت این بازار را صادر کرد. طراحی بازار برعهده فردی به‌نام کوجا قاسم آغا و معماری آن با مصطفی آغا بود. ناگفته نماند که آتش‌سوزی مهیب سال 1660 محله امینیو را به تلی از خاکستر تبدیل کرد و احتمالا ساخت بازار به تاریخ بعداز این آتش‌سوزی برمی‌گردد. نهایتا در سال 1665 بازار ادویه استانبول با بیش‌از 80 مغازه تاسیس شد.نام بازار، ولیده کارسیسی بوده و محلی برای فروش داروهای گیاهی به‌شمارمی‌رفت و پس‌از مدتی به بازار مصری تغییر نام داد. عثمانی‌ها بازار را با مالیاتی که مردم مصر می‌دادند، بناکردند و تجار مصری ادویه‌های سرزمین خود را برای فروش به این مکان می‌آوردند؛ ازاین‌رو نام بازار مصری برای این محل مناسب‌تر به‌نظرمی‌رسید. لغت مصری و ذرت در زبان ترکی، یکسان است. به‌همین‌دلیل برخی اشتباه کرده و این بازار را به‌نام بازار ذرت می‌شناسند. ولی نام بازار مصری میان گردشگران دوام چندانی پیدا نکرد و اکنون همه جهان‌گردان، بازار قدیمی مصری را با نام بازار ادویه استانبول می‌شناسند. برای سفر به این سرزمین خیال‌انگیز معطر می‌توانید بلیط هواپیما استانبول را از سایت تهیه کنید.
با نگاهی به مسجدهای دوران امپراتوری بزرگ عثمانی می‌توان به این نتیجه رسید که هزینه‌های مسجد ازجمله تعمیرات آن را با ساخت بازارها و حجره‌هایی اطراف مسجد تامین می‌کردند. مغازه‌هایی که معمارسینان در طبقه پایین مسجد رستم پاشا طراحی کرد، گواه این مدعا است. بازار ادویه استانبول هم در گذشته از همین قاعده پیروی می‌کرد. این بازار سرپوشیده جزئی از ساختمان مسجد جدید بوده که قدمتی تاریخی دارد. بازار ادویه وقف مسجد جدید بود و با درآمد خود قسمتی از هزینه‌های مسجد را پوشش می‌داد.
امروزه کنار ادویه، اقلام دیگری هم برای مسافران و مردم استانبول در بازار ادویه به‌فروش می‌رسد. در سفر با تور استانبول می‌توانید سوغاتی‌های موردنظر خود مثل شیرینی‌های سنتی ترکیه مانند راحت‌الحلقوم، خاویار، خشکبار و... را از این بازار تهیه کنید. بندر پررفت‌وآمد امینیو در مجاورت بازار ادویه استانبول و تردد تاجران برای صادرات و واردات کالاهای خود، به شلوغی محله افزوده‌است؛ طوری‌که با انتخاب هتل استانبول در این محله از همنشینی و صحبت با مردم استانبول و آشنایی با فرهنگ و آداب معاشرت‌شان لذت خواهیدبرد. علاوه‌براین، بازار ادویه استانبول نیازهای مردم محله امینیو را برطرف می‌سازد و به‌همین‌علت جمعیت زیادی از مردم داخل بازار را محلی‌ها تشکیل می‌دهند.بازبودن بازار در یک‌شنبه‌ها درحالی‌که بازار بزرگ بسته‌است، بر جمعیت افراد می‌افزاید. اگر به شهر استانبول سفر کردید و گذرتان به این بازار افتاد، رفتن به کافی‌شاپ معروف این بازار را ازدست ندهید. درحقیقت برند قهوه این کافی‌شاپ به‌همین نام برند مشهور قهوه محمدافندی یا مهمت‌افندی بوده که با قدمت بیشتر از 100 سال، از گردشگران و مردم محلی پذیرایی می‌کند.
منبع : تور استانبول علی بابا در https://www.alibaba.ir/tour/turkey-istanbul

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه