10 فروردين 1403



بگذارید قوام آید!

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

خانمها در آشپزی اصطلاحی دارند بنام قوام آمدن غذا و یا می گویند "بذارید تا غذا قوام بیاد"  معمولا این جمله در مورد پخت غذاهای آبدار مصطلح است که به معنی سفت شدن و یا جا افتادن غذاست . حالا بد نیست بدانیم چطور این واژه در بین عامه مردم جا باز کرد.


حکایتی است  که میگویند  به قوام السلطنه (لقب قجری)، نخست وزیر وقت گزارش میدهند که ماست گران شده و ماست بندیها ماست رو کیلوئی یک ریال میفروشند.

قوام دستور میدهد که باید ماست کیلوئی ۱۰ شاهی فروخته شود! فروش بیش از این قیمت جریمه دارد!

بعد از چندی مُفَتِش های حکومت به قوام گزارش میدهند که ماست فروشها، آب به ماست اضافه کرده و ماست آبکی درست میکنند و این ماست را به مردم، بنام "ماست قوام" به قیمت ۱۰ شاهی میفروشند. و در کنار این ماست، ماست سفت و خوب دارند که آن ماست را به کیلوئی یک ریال میفروشند.

روزی قوام السلطنه با لباس مُبَدَل عازم بازار میشود و از یک لبنیاتی تقاضای ده کیلو ماست میکند، ماست فروش میگوید: "ماست خوب میخواهی یا ماست قوام؟" 

قوام السلطنه میگوید: "۱۰ کیلو ماست قوام بده"

قوام السلطنه به چندین ماست فروشی دیگر تهران که در میادین مختلف شهر بودند سر میزند و  این کار را تکرار میکند.

بعد از آن به داروغه شهر دستور میدهد تا در تمامی این میدانها که ماست خریده بوده، فلک بپا کنند و به گزمه ها دستور داد این ماست بندها را در میادین شهر  از ۸ صبح فلک کنند.

و دستور داد پاچه شلوار فروشنده ها را محکم با کش ببندند و ماست را از بالای شلوارشان بریزند توی پاچه شلوارهایشان و تا غروب به همین حالت بمانند.

فروشنده های فلک زده را غروب پایین میاورند. در مدت آویزان بودن، آب ماست از پاچه شلوارهایشان سرازیر شده، ماست چکیده سفتی بدست می آید.

قوام السلطنه به فروشنده گان فلک زده، میگوید: حالا این "ماست قوام" را به کیلوئی ۱۰ شاهی بفروشید.

از آن زمان این عبارت در ادبیات کشورمان مصطلح شد، که "بگذارید غذا قوام آید"

منبع: ایسنا


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • Amirhosein Moht

    به نظرم مطلب جالبی بود ولی نکته اینجاست که من این داستان را راجع به شخصیت دیگه ای شنیده بودم و در ضمن مطلبی هم که بعد از این ماجرا به عنوان ضرب المثل بین مردم جا افتاده این هست که میگن «فلانی ماستش رو کیسه کرد» یعنی اینکه حساب کار خودش رو کرد.

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه