10 فروردين 1403



تولومبا

4.1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.10 (5 رای)

#tulumba (تولومبا ) یک شیرینی بسیار ترد و خوشمزه است که شباهت زیادی به #بامیه خودمان دارد، این شیرینی از شیرینی های سنتی ترکیه است که معمولاً در ماه رمضان تهیه میشود.

 

همانطور که گفتم، ظاهر آن کمی شبیه به بامیه خودمان است ولی بافت و مزه آن خشک و استخوانی تر است. چیزی شبیه به بامیه های بلند و استخوانی که بعضی از قنادی ها در بساط زولبیا و بامیه خود دارند. در تهیه این شیرینی از هیچ نوع ماده مخمری استفاده نمیشود، پس اگر به دلیل مشکلات معده و... نمیتوانید زولبیا و بامیه بخورید، این شیرینی را از دست ندهید.

 

مواد لازم:

  • آب / 3 لیوان
  • کره / 100 گرم
  • آرد / دو و نیم لیوان
  • تخم مرغ / 3 عدد
  • ایرمیک / 2 قاشق غذاخوری
  • نشاسته / 1 قاشق غذاخوری
  • شکر / 1 قاشق مرباخوری
  • نمک / 1 پینچ

مواد لازم برای شربت:

  • آب / 4 لیوان
  • شکر / چهار و نیم لیوان
  • آب لیموی تازه / 1 قاشق غذاخوری
  • گلاب / نصف استکان + عرق هل / 2-3 قاشق غذاخوری (  گلاب و هل در دستور اصلی نیست و فقط جهت بومی سازی Wink به دستور اضافه کردم )

 

طرز تهیه:

شکر و آب را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد و به قوام شربت برسد، سپس گلاب و عرق هل را در صورت دلخواه اضافه کنید و در آخر آب لیموی تازه را بیافزایید و از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کاملاً خنک شود. ( سرد باشد )

کره و آب را روی حرارت بگذارید و کره را داخل آب حرکت دهید تا قبل از اینکه آب به جوش آید، کره درون آن ذوب شده باشد!! ( مهم )

وقتی آب جوش آمد، آرد الک شده را آرام آرام اضافه کرده و هم بزنید. شکر و نمک را نیز اضافه کنید

و خمیر حاصله را تا زمانی که از ظرف جدا شود روی حرارت هم بزنید ( در دمای کم بین 8 تا 10 دقیقه زمان لازم دارد )

از روی حرارت بردارید و با یک قاشق چوبی خمیر را زیر و رو کنید تا بدون اینکه روی خمیر خشک شود، کمی از حرارت بیفتد و خنک شود.

وقتی خمیر ولرم شد، تخم مرغ ها را دانه دانه اضافه کنید و هم بزنید،

سپس ایرمیک و نشاسته ( یا آرد برنج ) را اضافه کنید و تا وقتی که خمیر یکدست شود آن را ورز دهید ( با قاشق چوبی یا دستگاه خمیر زن )

خمیر را داخل قیف ریخته و با ماسوره شکوفه بزرگ شروع به ریختن خمیر کنید. ( به شکل دلخواه )

روش ریختن خمیر

روغن سرد را داخل یک تابه گود بریزید و سپس خمیر را از قیف رد کرده و وقتی به اندازه دلخواه از قیف بیرون آمد با قیچی خمیر را ببرید. ( لبه های قیچی را چرب کنید ) و داخل روغن درون تابه بیاندازید.

بعد از اینکه تابه از خمیر شیرینی پر شد، آن را روی حرارت قرار داده و با دمای کم سرخ کنید. بعد از اینکه شیرینی ها کمی سفت شد گاهی آنها را جابجا کنید تا یکدست سرخ شود.

بعد از سرخ شدن بلافاصله از روغن درآورده و داخل شربت خنک بیاندازید. باید 5 تا 6 دقیقه داخل شربت بماند.

نکته!!!

خمیر شیرینی ها را هرگز داخل روغن داغ نیاندازید، زیرا شیرینی های شما مغز پخت نشده و داخل آن خمیر میشود. اگر تعداد شیرینی های شما بیشتر از سطح تابه تان است ،یک دور شیرینی های سرخ  شده را از داخل روغن درآورید، تابه را کنار بگذارید تا روغن آن کاملاً سرد شود، سپس دوباره مانند بار اول خمیر شیرینی را داخل آن بریزید و قیچی کنید و سپس روی حرارت کم قرار دهید.

 


 

ایرمیک چیست؟

 

 

سمولینای حاصل از گندم دوروم در شمال هندوستان سوجی نامیده می­شود. در کشور ترکیه به سمولینا، ایرمیک میگویند و در تهیه بسیاری از شیرینی ها و دسرها از آن استفاده میکنند. ایرمیک را از مغازه های لوازم قنادی تهیه کنید.

توضیح کوتاهی درباره ایرمیک یا سمولینا:

آسیابانی گندم و تبدیل آن به آرد، فرایندی است که توسط غلتک­های استیل دندانه­ دار انجام می­گیرد. فاصله بین دندانه­ ها کمی کوتاهتر از عرض دانه­ های گندم می­باشد. بنابراین هنگامیکه گندم وارد آسیاب می­شود، غلتک­ها پوسته و جوانه را از هم جدا می­کند و نشاسته یا آندوسپرم به صورت ذرات زبرتر در فرایند باقی می­مانند. پس از عبور از الک، ذراتی که از پوسته جدا می­شوند سمولینا نام دارند.

سمولینای حاصل از گندم دوروم به رنگ زرد کهربائی می­باشد و غالبا جهت تولید محصولات خشک مثل پاستا (ماکارونی­های فرمی و رشته­ ای، نودل، ورمیشل) کوس کوس (در آفریقای شمالی) و بلغور ( در ترکیه، قبرس و خاورمیانه ) مورد استفاده قرار می­گیرد.

زمانیکه آرد از گندم­های نوع نرمتر تهیه شود، رنگ آن سفیدتر خواهد بود، در این صورت به آن آرد میگویند نه سمولینا!

در ایالات متحده آمریکا به آردهای زبری که از گندم­های نرم بدست می­آید فارینا می­گویند.

از ویژگیهای کلیدی گندم دوروم، سختی دانه، رنگ زرد کهربائی و طعم معطر آن می­باشد. این گندم پس از تبدیل شدن به ماکارونی، کیفیت پخت خوبی خواهد داشت که پایداری بالایی در مدت زمان پخت از خود نشان می­دهد.

طبق قانونگذاری چندین کشور از جمله ایتالیا، فرانسه و یونان معین گردید که ماکارونی صرفاً از گندم دوروم تولید شود و هرگونه استفاده­ از غلات دیگر نوعی تقلب محسوب می­شود.

سمولینای حاصل از گندم دوروم علاوه بر کمیت، دارای کیفیت پروتئینی بالایی نیز می­باشد، همچنین یکنواختی دانه و اندازه ذرات دانه با حداقل مقدار نشاسته موجود در آن سبب آبگیری خوب حتی در طول دوره اختلاط جهت تولید پاستایی با خصوصیات شبکه پروتئینی قوی و الاستیک خواهد بود.

زمانی که با سمولینا ماکارونی تهیه شود و سپس ماکارونی حاصل از آن پخته شود، اولا حداقل مقدار آب پخت از دست خواهد رفت، ثانیا بافت آن تا قبل از زمان مصرف به صورت ثابت و یکنواخت باقی می­ماند.

رنگدانه­ های عمده موجود در سمولینا لوتئین­­ و زانتوفیل می­باشد که از خانواده کاروتنوئیدهاست.این رنگدانه­ ها همچنین خصوصیات آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارند که اثرات درمانی و سلامتی بخش بودن آنها به اثبات رسیده است که برخی از آنها عبارتند از: پیشگیری از ابتلاء به سرطان، بیماریهای قلبی و عروقی، آب مروارید، کاهش التهاب، کاهش تشکیل تومورهای پوستی، ریه، کبد و روده بزرگ. همچنین کاروتوئیدها با افزایش بهبود سیستم ایمنی بدن سبب کاهش دوره درمان و بستری شدن در بیمارستان به دلیل انجام اعمال جراحی می­گردند. از جنبه خصوصیات تغذیه ای کاروتنوئیدها سبب افزایش جذب آهن در بدن می­گردند.

دستور اختصاصی مامی سایت

ارائه دهنده: مریم محمدی

 

 


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • محمدی

    سلام ببخشید به جای ایرمیک اگه در دسترس نبود میتوان از مواد دیگری استفاده کرد!؟
    <br />سلام<br />نسیم جان بافت تولومبا به دلیل وجود ایرمیک کمی زبر و استخوانی است. اگر حذف کنید آن بافت را نخواهید داشت.<br />من بدون ایرمیک درست نکردم، ولی فکر میکنم اگر به این شکل عمل کنید مشکلی پیش نیاد. ( ایرمیک را حذف و به جای آن 1 قاشق غذاخوری آرد + 1 قاشق غذاخوری نشاسته اضافه کنید ) <br />نتیجه رو به ما هم بگین! :-)

  • محمدی

    سلام<br />ممنون از دستور خوبتون<br />شرمنده ،این ایرمیک چیه؟
    <br />سلام<br />فاطیما جان در انتهای دستور به طور کامل در مورد ایرمیک با تصویری که خودم از اون گرفتم توضیح دادم.

  • فاطیماس

    سلام<br />ممنون از دستور خوبتون<br />شرمنده ،این ایرمیک چیه؟

  • نسیم

    سلام ببخشید به جای ایرمیک اگه در دسترس نبود میتوان از مواد دیگری استفاده کرد!؟

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه