01 ارديبهشت 1403



پوست و مو

زیبایی و سلامت ناخن ها با تغذیه

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

nailsزیبایی ناخن‌ها نه‌تنها بر زیبایی ظاهر (بخصوص در خانم‌ها) تأثیرگذار است، بلکه همچنین ظاهر آن می‌تواند نشانه‌ای بارز از وجود یا کمبود برخی از ریزمغذی‌ها در بدن باشد. به طوری که متخصصان و پزشکان، کمبود برخی مواد مغذی از جمله آهن، روی، ویتامین‌ها و میزان استرس را از ساختار ناخن‌ها متوجه می‌شوند. در واقع ناخن‌ها از ترکیبات شاخی شده‌ای حاصل می‌شوند که ترکیب اصلی آن پروتئینی و حاوی برخی املاح مهم از جمله کلسیم، روی، منیزیم و مس می‌باشد.

نشانگر بودن ناخن‌ها بر ای تشخیص کمبود ریزمغذی‌ها

کمبود برخی از مواد مغذی با تغییر در ساختار، رنگ و شکل ناخن‌ها می‌توانند تشخیص داده شوند. برای مثال کمبود عنصر آهن در بدن که به صورت کم خونی (به ویژه در خانم‌ها) خود را نشان می‌دهد.، باعث می‌شود تا رنگ ناخن‌ها که به طور طبیعی صورتی شفاف است، بسیار کم رنگ و حتی سفید به نظر برسد و در اثر فشار بر ناخن حتی این رنگ سفیدتر  شود و این سفیدی تا مدتی پایدار بماند تا به رنگ اولیه خود برگردد. در این موارد می‌توان مشکوک بود که فرد دارای ذخایر کمی آهن در بدن خود می‌باشد و نیاز است که حتماً آزمایش‌های لازم برای تشخیص کمبود آهن را به انجام رساند.

نرمی و شکنندگی ناخن هم نشانه‌ای دیگر از کمبود ریز مغذی‌ها در بدن است. کمبود عناصری مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین D در بدن می‌توانند با نرمی و شکنندگی ناخن در ارتباط باشند که در این موارد مصرف غذاهای غنی از این مواد مغذی و در رأس آنها شیر و لبنیات به مقدار بیش از مقادیر مصرفی روزانه برای فرد توصیه می‌شود.

وجود لکه‌های سفید بر روی بستر ناخن هم مشکل دیگری است که ارتباط مستقیمی با کمبود ویتامین‌ها و املاح موجود در بدن دارد. به نقل از متخصصان دکتر سوشا در این موارد می‌توان به این تشخیص رسید که وضعیت کلی رژیم غذایی فرد مناسب نمی‌باشد و در واقع از رژیم غذایی با محرومیت دریافت برخی از مواد مغذی روبرو است. در این موارد توصیه می‌شود که مکمل‌های مولتی‌ویتامینی استفاده شود.

خلل و فرج موجود بر روی بستر ناخن نیز از جمله نشانه‌های وجود استرس‌های قدیمی در بدن می‌باشد که با تغییر جزئی در ساختار ناخن خود را نشان می‌دهد.

nakh

نکات تغذیه‌ای مؤثر بر شفافیت و سلامت ناخن‌ها

همان‌طور که عنوان شد، کمبود ریزمغذی‌ها در بدن ارتباط مستقیمی با ظاهر نامناسب ناخن‌ها دارد. برای آنکه ناخن‌ها سالم، شفاف و خوش‌رنگ باشند، نکات تغذیه‌ای زیر می‌توانند کمک‌کننده باشند:

    در دریافت منابع پروتئینی کافی دقت شود. از آنجایی که بافت اصلی ناخن از پروتئین می‌باشد. پس برای اینکه ناخن‌ها مستحکم باشند باید حتماً در رژیم غذایی از منابع پروتئینی گوشتی، تخم‌مرغ، حبوبات و شیر و لبنیات به مقدار کافی و غیر محدود استفاده شود.

    اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ و امگا ۶ هم بر سلامت و شفافیت ناخن‌ها تأثیر مثبتی بر جای می‌گذارند. به همین منظور توصیه می‌شود که در طی هفته ۱ تا ۲ بار از ماهی و غذاهای دریایی که غنی از اسیدهای چرب ضروری هستند، استفاده شود.

    مصرف شیر و لبنیات به میزان حداقل ۲ تا ۳ لیوان شیر، ۲ کاسه ماست یا دوغ و ۳۰ تا ۴۵ گرم پنیر نیز برای تأمین کلسیم موردنیاز بدن در ساخت ناخن‌ها توصیه می‌شود. در حقیقت، مصرف مقادیر کافی کلسیم مانع از شکنندگی و نرمی ناخن‌ها می‌شود.

    پیشگیری از بروز کمبود برخی از ویتامین‌های گروه B مانند بیوتین هم می‌تواند باعث سلامتی و رشد مطلوب ناخن‌ها شود. مصرف جوانه غلات، غلات کامل، تخم مرغ و ماهی سالمون از جمله غذاهایی هستند که تأمین کننده بیوتین مورد نیاز بدن می‌باشند. البته در برخی موارد ممکن است مصرف مکمل آن در مولتی‌ویتامین های مخصوص مو و ناخن برای رشد مطلوب ناخن‌ها مؤثر واقع شود.

    امروزه در داروخانه‌ها می‌توان مولتی ویتامین‌های مخصوص مو و ناخن را یافت. این مولتی ویتامین‌ها در صورتی که کمبود برخی مواد مغذی در بدن موجود باشند، می‌توانند در به تعادل درآوردن این کمبودها و رشد، سلامت و استحکام ناخن‌ها تأثیر داشته باشند. به همین دلیل مصرف روزی ۱ عدد از این مولتی ویتامین‌ها برای سلامت ناخن‌ها برای افرادی که از رژیم غذایی مطلوبی پیروی نمی‌کنند، می‌تواند سودمند باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه