10 فروردين 1403



علت دردهای قاعدگی و روش های کاهش آن

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

dismenore#درد #قاعدگی یکی از شدیدترین دردهایی است که همه خانم ها و دختران ان را تجربه می کنند. در این مقاله علت دردهای قاعدگی و روش های کاهش آن را عنوان می کنیم.

1تا 3 سال بعد از اولین قاعدگی مشکلات رایج آن مثل دردهای شدید آن ، بی نظمی قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی بروز می کند. سندرم پیش از قاعدگی شامل علائمی مثل درد شکمی ، سردرد ، تهوع ، تغییرات پوستی ، نفخ ، ادم ، تحریک پذیری ، افزایش یا کاهش اشتها و افسردگی است.

عادات غذایی مثل مصرف غذاهای پر کالری و بی تحرکی علاوه بر ایجاد مشکلاتی مثل چاقی و دیابت و فشارخون باعث اختلالات قاعدگی هم می شود. نتایج تحقیقات نشان می دهد که سندرم پیش از قاعدگی در گروه های زیر به طور چشمگیری بالاست:

1. دخترانی که اضافه وزن دارند.

2. دخترانی که به طور مکرر junk food (تنقلات پرکالری و کم ارزش ) استفاده می کنند.

3. دخترانی که کم وزن هستند.

4. دختران کم تحرک

5. دخترانی که رژیم کاهش وزن دارند.

رایج ترین درمان استفاده از ضد التهاب های غیر استروئیدی است ولی به دلیل داشتن عوارض زیاد به خصوص عوارض گوارشی از مقبولیت برخوردار نیستند.

مصرف کم لبنیات کم چرب و ماهی و تخم مرغ و میوه و سبزی با قاعدگی دردناک ارتباط دارد. عدم صرف صبحانه و فیبر و مصرف میان وعده پرکالری و فقیر از ریزمغذی ها و همچنین مصرف بالای گوشت و خیارشور و لبنیات پرچرب دردهای قاعدگی را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

dismenore

تحقیقی که در زاهدان انجام شده است نشان می دهد که مصرف ویتامین E به همراه مفنامیک اسید اثرات خیلی بهتری در کاهش دردهای قاعدگی در مقایسه با مصرف منحصراً مفنامیک اسید دارد . ویتامین E نقش مؤثری در حفاظت از چربی های غیر اشباع در مقابل اکسیداسیون دارد که در نهایت مانع از تشکیل پروستاگلاندین ها می شود .

پروستاگلاندین ها عامل اصلی انقباضات رحم و درد های آن هستند . در تحقیقی که در دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد،کاهش چشمگیری در میزان درد قاعدگی ، طول دوره آن و میزان خونریزی در اثر مصرف عسل خالص دیده شد.

ویتامین B1 با اثر مشابه به ایبوبروفن ولی بدون عوارض گوارشی، درکاهش درد های قاعدگی نقش دارد .

استفاده از منابع کلسیم و منیزیم و یا مکمل های آنها از چند روز قبل از قاعدگی تا دوالی سه روز اول آن اثرات زیادی در کاهش درد قاعدگی دارند. افرادی که روزانه 3 تا 4 واحد لبنیات در روز استفاده می کنند درد کمتری را طی قاعدگی متحمل می شوند.

البته باید دقت کرد که باید لبنیات کم چرب باشند چون نوع پر چرب اثرات عکس دارد ومنجر به تشکیل پروستاگلاندین ها و درد بیشتر می شود.

درمطالعه ای دیده شد دختران و زنان جوانی که سطوح ویتامین D پایینی داشتند بیشتر دچار دردهای شدید می شدند پس باید به کفایت دریافت منابع ویتامین D هم دقت کرد.

طبق مطالعات انجام شده مصرف مکمل امگا3 یا منابع آن نیاز به دریافت مسکن را کاهش می دهد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه