09 فروردين 1403



وقايع عجيب دنياي سلامت

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

تولد کودکی با دو صورت
کودکی در راولپندی با دو صورت متولد شد. کودک به محض تولد به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شد و از همان لحظه پزشکان تلاش خود را برای زنده نگاه داشتن او آغاز کردند. از آنجا که نوزاد دچار مشکلات تنفسی است، غذا دادن به او از راه طبیعی غیر ممکن است. این نوزاد پسر، سومین فرزند خانواده است. پزشک این نوزاد معتقد است که او مدت زیادی زنده نخواهد ماند. این کودک دارای دو جفت چشم، دو دهان، دو بینی و یک جفت گوش است. پزشکان معتقدند علت این مشکل، اختلال در شکل گیری جمجمه کودک است. تاکنون کودکان زیادی متولد شده‌اند که دارای دو سر بوده‌اند. اما تولد کودکی با دو صورت امری بسیار نادر است. به همین دلیل است که برخلاف مواردی که کودک دارای دو سر یا دو بدن است و پزشکان با انجام عمل جراحی قادر به درمان آنها هستند، در این مورد نمی‌توان به سادگی تصمیم گرفت. آخرین آزمایشی که در طول دوران بارداری مادر این نوزاد صورت گرفت، نوزاد را کاملا طبیعی نشان داد. پزشک نوزاد معتقد است علت این اختلال ناشی از مشکلات ژنتیکی است که یکی از عوامل اصلی آن ازدواج فامیلی است.

باردار شدن در دوران بارداری
همه ما می‌دانیم که بدن انسان‌ها و عملکرد اعضای آن با یکدیگر متفاوتند. برخی خانم‌ها زود باردار می‌شوند و برخی دیگر دیر. چنین تفاوت‌هایی غیر عادی محسوب نمی‌شود. اما باردار شدن در طول دوران بارداری یک امر بسیار نادر و برخلاف عملکرد طبیعی بدن است. اما چنین امری ممکن است. اصولا با باردار شدن، هورمون‌های بارداری در خانم‌ها ترشح نمی‌شوند. به همین دلیل هم امکان باردار شدن دوباره یک خانم باردار تقریبا وجود ندارد. اما در موارد نادری که می‌توان آن را نوعی اختلال دانست، چند هفته پس از باردار شدن، تخمک دیگری در بدن زن رها می‌شود و جنین دوم شکل می‌گیرد. چنین موردی را نباید با دوقلوها اشتباه گرفت. در این حالت، هر دو کودک به طور همزمان متولد می‌شوند اما یکی نسبت به دیگری رشد کمتری دارد. امروزه با وجود دستگاه‌های پیشرفته فراصوتی می‌توانند سن هر جنین را به طور جداگانه تشخیص دهند و از عوارض ناشی از نارس بودن نوزاد جلوگیری کنند. این پدیده آنقدر نادر است که در کل جهان فقط حدود 10 مورد از آن گزارش شده است.

دوقلوهای سیاه و سفید

هرچند که واژه دوقلو معمولا دو فرد شبیه به هم را در ذهن هر فردی تداعی می‌کنند، اما دوقلوها همیشه هم شبیه به هم نیستند. منظور ما از عدم شباهت، مفهومی فراتر از متفاوت بودن ویژگی‌های اجزای صورت است. در موارد نادری، دوقلوها از لحاظ رنگ پوست نیز با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. البته شاید شما با خودتان بگویید اگر والدین این دو نوزاد هر کدام از نژادی متفاوت باشند، چنین پدیده‌ای خیلی هم عجیب نخواهد بود. اما منظور ما زمانی است که والدین هر دو از یک نژاد مشترک هستند و در عین حال یکی از فرزندان آنها دارای رنگ پوست متفاوتی می‌شود. البته شاید چنین امری برای مردم عادی خیلی غیر عادی به نظر رسد، اما از دید متخصصان خیلی هم عجیب نیست. عموما علت این تفاوت در رنگ وجود یک ژن پنهان در میان ژن‌های پدر یا مادر است. به همین دلیل است که حتی اگر والدین هر دو سفید پوست یا سیاه پوست باشند، باز هم ممکن است فرزند آنها رنگ متفاوتی داشته باشد.

ساخت بینی جدید بر پیشانی مرد چینی
پزشکی در چین توانست زیر پوست پیشانی مردی با استفاده از غضروف‌های دنده‌هایش یک بینی جدید بسازد. این پزشک برای ساخت بینی جدید بر پیشانی مرد 22 ساله‌ای که بینی اش در اثر حادثه ای آسیب دیده بود 9 ماه زمان صرف کرد. این مرد چینی در سال 2012 دچار یک حادثه رانندگی شد که در اثر آن بینی اش آسیب دید. اما به دلیل عدم توانایی مالی نتوانست جراحی‌های لازم را انجام دهد. پس از مدتی بینی او دچار عفونت شده و بافت‌های بیشتری از آن تخریب شد. تصاویر این مرد و بینی او بر روی پیشانی‌اش، پس از انتشار در رسانه‌های چین، خیلی زود شهرت جهانی پیدا کرد. پزشک جراح تصمیم دارد پس از شکل‌گیری کامل بینی و تثبیت پوست آن، این بینی را از پیشانی جدا کرده و به جای بینی قبلی پیوند زند. جراحان تاکنون عمل پیوند عضروف بینی را انجام داده‌اند اما در هیچ یک از این اعمال، بینی به‌طور کلی از قسمت دیگر صورت جدا و پیوند زده نشده‌اند. به همین دلیل هم این جراحی در نوع خود اولین است. پزشکان 3 ماه پیش از پیوند غضروف، ابتدا پوست پیشانی مرد را گسترده و کشیده کردند. به گفته یکی از متخصصان پیوند صورت، این نوع پیوند کاملا منطقی است زیرا پوست قسمت پیشانی از لحاظ ساختار و جنس بیشترین شباهت را به پوست بینی دارد.

اختلال عدم شکل‌گیری کاسه سر و بخشی از مغز

فقدان مغز و کاسه سر در نوزادی که تازه متولد شده است نوعی اختلال است که در نتیجه عدم شکل‌گیری لوله عصبی در بدن جنین به وجود می‌آید. در واقع این اختلال مانع شکل گیری صحیح استخوان جمجمه و بخشی از مغز می‌شود. لوله عصبی یک لایه از سلول‌ها است که منجر به شکل‌گیری مغز و ستون فقرات می‌شود. اگر جمجمه به درستی شکل نگیرد، مغز جنین در تماس با مایعی که او در شکم مادر در آن است قرار می‌گیرد. چنین امری منجر به تخریب تدریجی سلول های مغز می‌شود. در نتیجه بخشی مهمی از مغز جنین که مغز پیشین نام دارد تخریب می‌شود. این قسمت از مغز اموری نظیر شنوایی، بینایی، تفکر، احساسات و حرکات را کنترل می‌کند. به همین دلیل است که این اختلال نه تنها ظاهری بسیار عجیب و ترسناک دارد، بلکه منجر به مرگ نوزاد نیز می‌شود. اکثر نوزادان مبتلا به این اختلال یا پیش از تولد و یا چند ساعت پس از تولد می‌میرند. میزان شیوع این اختلال نسبت به سایر اختلالات کمی بیشتر است. تقریبا از هر 1000 جنین، یکی از آنها دچار این مشکل است. البته در بیشتر موارد، جنین پیش از رشد کافی سقط می‌شود. به همین دلیل این آمار در میان نوزادانی که متولد می‌شوند کمتر است. علت اصلی این اختلال، تغییرات ناشناخته ژنتیکی است. همچنین در غالب موارد، چنین مشکلی بدون سابقه قبلی در اعضای خانواده به وجود آمده است.

منبع: دنیای سلامت

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه