10 فروردين 1403



فی جو آ ( فوجیا )

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

فی جو آ میوه ای با عطر و اسانس شگفت انگیز، شیرین و در عین حال ترش است. قسمت داخلی آن چسبناک و ژله ای مانند است، دیواره هایی سفت و ترد دارد و با غلافی سبز رنگ و بسیار معطر پوشیده است.


این میوه از میوه های بومی جنوب برزیل، شمال آرژانتین، غرب پاراگوئه و اروگوئه است، که در آن قسمتها به صورت وحشی رشد میکند.
در سال 1890 گیاه شناس مشهور فرانسوی، دکتر ادوارد آندره، این گیاه را از برزیل با خود به فرانسه برد و در آنجا آن را پرورش داد. گیاهان کاشته شده به خوبی به بار نشسته و میوه هایی مشابه میوه های اصلی آورد.

مناطق شمالی استان گیلان نیز در چند سال اخیر از حوزه های اصلی کاشت این میوه بوده و سطح زیر کشت آن به حدود 50 هکتار می رسد. اکثر نهال های مورد استفاده در شمال گیلان بخصوص در شهرستان آستاراT از شهرهای جنوبی جمهوری آذربایجان که آب و هوای کاملاً مشابهی را دارند، وارد شده است. مقاومت مناسب اين ميوه در برابر سرما زمينه مساعدی براي توسعه كشت در شمال گيلان را فراهم كرده و چند سالیست این میوه جادویی و شگفت انگیز به بازار گیلان عرضه شده است. با توجه به سطح بالاي استقبال مردم از آن، تقريبا كمياب بوده و بعنوان سوغات مناسبي به ديگر نقاط كشور نيز ارسال مي‌شود.

این گیاه از اواسط مهر ماه تا اواخر آبان ماه میوه دارد. از خواص جادويي و درمانی "فی جو آ"  میتوان به درمان گرفتگي شريان‌هاي قلب و گواتر ناشي از كمبود يد اشاره کرد.

در ایران و چند کشور همسایه این میوه به نام فوجیا شناخته شده است، در حالی که طبق تحقیقات و جستجوهایی که انجام دادم، در اصل "فِی جو آ " نام دارد. پس سعی میکنم همراه با همه مامی سایتیهای عزیز تلفظ درست آن را به کار ببرم.
این میوه یکی از شگفت انگیزترین میوه هایی است که من تا بحال دیده ام، عطر و طعم آن آشناست و در عین حال شبیه هیچ اسانسی که قبلا تجربه کرده ام نبود. عطر آن ترکیبی از اسانسهای مختلف آناناس، توت فرنگی، گواوا و مانگو است. اسانسی آشنا که باید خودتان تجربه کنید.
تنها ایراد این میوه ی دوست داشتنی این است که تنها 6 هفته از سال در دسترس است. که برای جبران این محدودیت، تا جایی که توانستم محصولات مختلفی از آن فرآوری کرده و انبار کردم  Wink تا در تمام طول سال عطر و اسانس جادویی آن را داشته باشیم.

از این میوه محصولاتی مانند: مربا، شربت، ترشی، کیک، مافین، کوکی، سس، ژله، کرامبل، پای، چیزکیک و تارت تهیه کردم که اگر عمری باقی باشد، به مرور دستورهای تهیه را در سایت قرار خواهم داد.

مطلب اختصاصی مامی سایت

تحقیق و ارائه: مریم محمدی

 


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه