29 اسفند 1402



تات نناس ( تارت آناناس )

4.25 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.25 (6 رای)

اين شيريني به علت داشتن شير خشك، بسيار خوشمزه و داراي ماندگاري طولاني مدت است. خمير آن براي بيسكويت شكري و براي انواع تارتلت ها (اعم از تر و خشك) پيشنهاد مي شود. در دستور سنتي " تات نناس " پودر نارگيل استفاده نمي شود و خمير آناناس را با مقدار كمي پودر دارچين مزه دار مي كنند ولي من در دستوراصلي تغييراتي جزئي ايجاد كرده ام.

 

 

 

 

مواد لازم جهت تهيه ي خمير : 

  • كره يا مارگارين / 125 گرم
  • پودر قند / 50 گرم
  • زرده ي تخم مرغ / 2 عدد
  • اسانس وانيل مايع / يك قاشق چايخوري
  • آرد قنادي / 200 گرم
  • شيرخشك يا كافي ميت / 25 گرم
  • نمك / يك پنسه

مواد لازم براي تهيه ي مواد مياني:
 

  • پودر نارگيل / 120 گرم
  • آناناس متوسط / يك عدد يا كمپوت آناناس 10 حلقه
  • شكر / 150 گرم

 

مواد لازم براي تزئين شيريني ها :
 

  • براي رومال كردن شيريني ها به دو عدد زرده ي تخم مرغ و چند قطره ليموترش نياز داريد.
  • خلال پسته / 2 قاشق غذاخوري

 

طرز تهيه مواد مياني : 

ابتدا مواد مياني را تهيه نمائيد تا در حين درست كردن خمير درون يخچال خنك شده و آماده ي مصرف شود. پودر نارگيل را تفت دهيد تا كمي طلايي رنگ شود، آن را كنار بگذاريد تا خنك شود. آناناس تازه يا كمپوت آب گرفته ي آن را به قطعات ريز برش زده، درون قابلمه ي كوچكي ريخته، شكر را اضافه نمائيد و روي حرارت ملايم به مدت 10 تا 15 دقيقه بپزيد تا كاملاً طلايي رنگ شود. پس از خنك شدن مواد آن را به همراه پودر نارگيل تفت داده شده، درون ظرف غذاساز ريخته، مخلوط را به صورت خمير درآوريد. اين خمير را به اندازه ي پيله هاي ابريشم به صورت بيضي شكل داده، درون ظرفي چيده، درون يخچال قرار دهيد تا كاملاً خنك شود.

فر را با دماي 170 درجه سانتي گراد روشن كنيد.

طرز تهيه خمير : 

كره يا مارگارين نرم را با همزن برقي بزنيد تا كرم رنگ و يك دست شود. سپس پودر قند را اضافه كرده و كاملاً هم بزنيد. زرده هاي تخم مرغ و اسانس وانيل را اضافه نموده، آنها را به خورد مواد قبلي بدهيد. شير خشك يا كافي ميت و نمك را نيز اضافه كرده بعد از مخلوط شدن با مواد، آرد را اضافه كرده، هم بزنيد. همزن را كنار گذاشته، خمير را با دست كمي ورز دهيد تا يك دست شود. خمير آماده شده را بين دو قطعه نايلون به ضخامت سه ميليمتر پهن كرده و به وسيله ي رولت دالبردار خمير را به اندازه ي نوارهاي 4 در 10 سانتي متر برش دهيد.

هر يك از مواد دروني كه به اندازه ي پيله درآورده ايد در يك سر نوار قرار داده، خمير را دور آن بپيچيد تا دور آن را گرفته، نوارهاي خميري كمي روي هم بيايند. با قدري فشار انتهاي خمير را منسجم كنيد و شيريني ها را روي سيني فر قرار دهيد، به طوري كه انتهاي خمير زير شيريني باشد. شيريني ها را با مخلوط زرده و آب ليموترش رومال كرده و درون فر از پيش گرم شده با دماي 170 درجه ي سانتيگراد به مدت 20 تا 25 دقيقه بپزيد تا طلايي رنگ شوند. براي مدل دوم خمير را بعد از پهن كردن قالب گل زده، رومال كرده و خمير آناناس يا گيلاس تزئيني شربت گرفته را روي آن گذاشته بپزيد. براي اين كه خلال پسته روي مايه ي آناناس بچسبد خمير آناناس را هم رومال كنيد.

شيريني مالزيايي تات نناس

 

نكته :
 

  1. اين دستور 425 گرم كربوهيدرات، 50 گرم پروتئين، 160 گرم چربي و 3340 كيلوكالري انرژي دارد.
  2. اين شيريني به علت داشتن شير خشك، بسيار خوشمزه و داراي ماندگاري طولاني مدت است. خمير آن براي بيسكويت شكري و براي انواع تارتلت ها (اعم از تر و خشك) پيشنهاد مي شود. براي تهيه بيسكويت شكري خمير را قالب زده، بدون رومال كردن، شكر درشت را روي آن پاشيده، در فر 180 درجه سانتي گراد بپزيد.
  3. در دستور سنتي «تات نناس» پودر نارگيل استفاده نمي شود و خمير آناناس را با مقدار كمي پودر دارچين مزه دار مي كنند ولي من در دستوراصلي تغييراتي جزئي ايجاد كرده ام.

دستور: خانم ژانت طوروسیان

تهیه و ارائه: خانم مریم غریب

 


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه