29 اسفند 1402



مدیریت زمان در خانه - 10 راهکار ساده

1.25 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 1.25 (2 رای)

برای مدیریت زمان در کارهای خانه و آشپزخانه، هر بانوی ایرانی باید نکاتی را مدنظر قرار دهد؛ که در ادامه مطلب ده نکته از نکته هایی را که به ذهن ما میرسید عنوان میکنیم، ادامه این راهکارها را به شما کاربران محترم مامی سایت میسپاریم تا در قسمت کامنتها، دوستانتان را راهنمایی کرده و راهکارهای خود را با آنان به اشتراک بگذارید.

 

1- از ظرف‌هاي كمتري استفاده كنيد.

معمولاً خانمها، هنگام غذا پختن و براي چشيدن غذا، هر بار از يك قاشق مجزا استفاده مي‌كنند. به این ترتیب بعد از پایان پخت غذا مي‌بينند که سينك ظرف‌شويي پر از قاشق نشسته است و براي صرف غذا باید تمام قاشق‌هاي آشپزخانه را بشويند. به جاي اين كار مي‌توانيد 2 قاشق و يك بشقاب كنار گاز بگذاريد. با يكي از قاشق‌ها غذا برداريد و در قاشق ديگر بريزيد و بعد بچشيد.

اين 2 قاشق را تا آخر پخت نگه‌داريد. مي‌توانيد اين تكنيك را براي ظروف ديگر هم استفاده كنيد. براي مثال هيچ ليواني با يك بار آب خوردن كثيف نمي‌شود. مي‌توانيد ليواني كه در آن آب مي‌خوريد را تا وعده‌غذايي بعد، روي كابينت يا زير آب‌سرد‌كن يخچال بگذاريد. علاوه‌ بر‌ اين وقتي خودتان همراه خانواده دور ميز نشسته‌ايد، لازم نيست از بشقاب‌هاي متعدد براي هر نفر استفاده كنيد. شما مي‌توانيد از اعضاي خانواده بخواهيد در همان بشقابي كه سوپ مي‌خورند، غذاي اصلي را هم بكشند و ميل كنند. اگر غذاي‌تان هم سوپ دارد و هم چلو‌ خورش، مي‌توانيد از بشقاب‌هايي كه كمي گود هستند استفاده كنيد تا در پايان ظرف‌هاي كمتري را بشوييد.

2- زباله‌ها را ساماندهي كنيد.

موقع آماده‌كردن غذا، به‌ خصوص غذاهايي كه نياز به پاك و خردكردن مواد‌غذايي دارند، يك كيسه زباله يا كاسه بزرگ كنار دست‌تان بگذاريد و تمام آشغال‌ها را در آن بريزيد. با اين روش خيلي سريع‌تر زباله‌ها جمع مي‌شوند و مي‌توانيد در پايان كار آن‌ها را در سطل بيندازيد. موقع جمع‌كردن وسايل خانه بعد از مهماني هم مي‌توانيد از اين روش استفاده كنيد. يك كيسه زباله دست‌تان بگيريد و در كل خانه بچرخيد. بشقاب‌ها را خالي كنيد و باقي زباله‌ها را از روي ميز و گوشه‌ و كنار خانه جمع كنيد. بعد از اين كار مي‌توانيد با زمان بسيار كمي بقيه كارهاي نظافت و جمع‌ و جور كردن را انجام دهيد.

3- از غذاهاي حاضري كمك بگيريد.

اصلا اشكالي ندارد براي شام خانواده چلوخورش درست نكنيد؛ غذاهاي سنگين براي شام مناسب نيستند چون هم باعث چاقي مي‌شوند و هم سنگيني آن‌ها باعث مي‌شود نتوانيد راحت بخوابيد. خيلي از شب‌ها مي‌توانيد غذاي حاضري درست كنيد و روي ميز بگذاريد. براي مثال كمي تخم‌مرغ پخته را با سيب‌زميني پخته، جعفري و پنير صبحانه مخلوط كنيد و با نان ساندويچي روي ميز بگذاريد. مي‌توانيد با تركيب تن‌ماهي با پياز خردكرده، جعفري و كمي سس مايونز يك خوراك سريع و خوشمزه درست كنيد. در روزهاي گرم لذت خوردن نان و پنير و گوجه يا ماست و خيار همراه گردو و كشمش براي شام، كمتر از يك غذاي مفصل و كامل نيست.

4-  يخچال را بشناسيد.

هر چند روز يك‌بار يخچالتان را با دقت بررسي كنيد. اگر غذايي از قديم در يخچال مانده آن را بيرون بياوريد و تا خراب نشده تكليفش را معلوم كنيد. مثلا اگر مرغ پخته در يخچال داريد، مي‌توانيد با تركيب آن با كمي مايونز و كشمش، يك سالاد خوشمزه براي شام درست كنيد. اگر برنج مانده داريد، آن را كنار پنجره براي پرنده‌ها بريزيد. شايد بتوانيد با ته‌مانده غذاهاي قديمي يك شام سبك جور كنيد و سر سفره بگذاريد. موقعي كه يخچال را چك مي‌كنيد، بايد حواس‌تان به مواد‌غذايي كه تمام‌شده هم باشد. اگر رب‌گوجه، ماكاروني، روغن يا نمك را تمام كرده‌ايد يا اگر سبزي‌هاي خورش درحال تمام شدن است در يك فهرست آن‌ها را بنويسيد و هر وقت به خريد مي‌رويد، به فكر كامل‌كردن يخچال باشيد. با اين روش مجبور نمي‌شويد وقتي فرصت كافي نداريد، تازه به صرافت خريد بيفتيد و وقت‌تان را هدر دهيد.

5-  از وسايل‌تان درست استفاده كنيد.

كابينت‌هاي آشپزخانه همه شما پر از وسايلي مثل خرد‌كن، مخلوط‌كن و چيزهايي ديگري است كه اگر منصفانه به آن‌ها نگاه كنيد، مي‌بينيد كه از هيچ‌كدام درست استفاده نمي‌كنيد. چون حوصله درآوردن خردكن از كابينت و به برق زدنش را نداريد، در نتيجه پياز را با چاقو خرد مي‌كنيد و ترجيح مي‌دهيد هويج سالاد را با دست و با زحمت زياد رنده كنيد. به جاي اين‌ كار وسايل برقي را روي كابينت و جلوي چشم‌تان بچينيد تا هر وقت به آن‌ها نياز داشتيد بتوانيد از آن‌ها استفاده كنيد. شما براي آن‌ها پول پرداخت كرده‌ايد تا كارتان راحت‌تر شود. خيلي راحت با خردكن مي‌شود در كمتر از 5 دقيقه يك سالاد خوشمزه درست كرد.

6- كمك بگيريد.

اگر از شنيدن جمله‌هايي مثل «مامان شام چي داريم؟» يا عبارت‌هاي مشابه خسته شده‌ايد، پيشنهاد ما را جدي بگيريد. كارهاي خانه را با اعضاي خانواده تقسيم كنيد. هرقدر كه مي‌توانيد كمك بگيريد حتي اگر اين كمك، ساختن يك جدول براي برنامه شام خانواده باشد. از بچه‌ها بخواهيد غذاهايي كه دوست دارند را پيشنهاد بدهند و با كمك آن‌ها يك برنامه خوب و منظم براي شام بچينيد و آن را به در يخچال بزنيد. شما حتي مي‌توانيد كارهايي مثل هم زدن سس، مرتب‌كردن خانه، تقسيم و تاكردن لباس‌هاي شسته‌شده، چيدن ميز شام و كلي كار ديگر را بدون نگراني به بچه‌ها بسپاريد. اين‌كار، علاوه‌ بر اينكه بار مسئوليت روي دوش شما را كم مي‌كند، مي‌تواند به بچه‌ها حس مسئوليت‌ پذيري و اعتماد به نفس بدهد.

7-  تنبلی نكنيد.

كارهايي هست كه انجام به‌موقع آن‌ها شايد حوصله شما را سر ببرد اما در دراز مدت كارتان را راحت مي‌كند.

براي مثال اگر بعد از هربار نظافت و خالي‌كردن سطل‌هاي زباله، دوباره در آن‌ها كيسه بگذاريد مي‌توانيد خيلي راحت‌تر سطل‌ها را خالي كنيد و نياز به شستن و ضد عفوني‌كردن آن‌ها نخواهيد داشت اما اگر بعد از خالي‌كردن تنبلي كنيد و در سطل‌ها كيسه نگذاريد، بعد از هر بار خالي‌ كردن مجبور مي‌شويد، سطل‌ها را كامل بشوييد تا بو نگيرند. مرتب‌بودن خانه هم همين‌طور است. اگر يك‌بار وقت بگذاريد و به خانه نظم بدهيد، بعداً براي مرتب‌كردن آن مشكل كمتري خواهيد داشت.

8- ذخيره و بعد استفاده كنيد.

داشتن يك فريزر پر، از مشخصات يك خانم خانه با سليقه و با نظم و انضباط است. ذخيره‌ كردن مواد‌غذايي به شما اين امكان را مي‌دهد كه در وقت نياز، با صرف وقتي بسيار كمتر بتوانيد نتيجه بهتري بگيريد. براي مثال وقتي قرار است سبزي خرد كنيد و خودتان را در زحمت پاك، خرد و سرخ‌ كردن سبزي مي‌اندازيد، سعي كنيد براي مصرف چند ماه‌تان سبزي ذخيره كنيد. يا مي‌توانيد براي مصرف يك هفته پياز خرد كرده و پياز داغ درست كنيد. اگر اول هر هفته چند پياز را در خردكن خرد كرده و سرخ كنيد و در يخچال بگذاريد، تا آخر هفته، براي درست‌كردن هر غذا، حدود 10دقيقه كمتر وقت خواهيد گذاشت. ‌اين كار را مي‌توانيد با كرفس، گوجه‌فرنگي پخته و خردكرده براي املت، لوبيا سبز، آلبالوي آلبالو پلو و غذاهاي ديگر هم انجام دهيد.

9- نظافت هر روزه به صرفه‌تر است.

اگر هر روز بعد از خواب، خانه را كمي مرتب كنيد و طبق چك‌ ليست‌هايي كه دارید، كمي خانه را تميز كنيد، موقع نظافت كلي وقتي كه صرف مي‌كنيد تا 70 درصد كم مي‌شود. براي مثال اگر بعد از هر بار غذا خوردن ميز را پاك كنيد تا مواد‌غذايي روي آن خشك نشود، بعد از هر بار حمام روي ديوارها آب بريزيد تا كف خشك‌شده روي كاشي‌ها جرم ايجاد نكند يا بعد از هربار غذا پختن روي گاز دستمال بكشيد، نياز كمتري به تميز كردن سخت و صرف وقت زياد خواهيد داشت.

10- از قبل آماده باشيد.

سخت‌ترين وظايف شما، وقت‌هايي است كه به اندازه كافي فرصت نداريد. مثلا يك ربع قبل از بيرون‌ رفتن از خانه از خواب بيدار شده‌ايد و حالا مجبوريد هم حاضر شويد، هم براي اعضاي خانواده صبحانه آماده كنيد يا مثلا مهمان داريد و فقط كمي قبل از ورود آن‌ها از سركار به خانه مي‌رسيد. در اين مواقع شما مي‌توانيد يكسري از كارها را زودتر انجام دهيد، مثلا صبحانه را از شب قبل آماده كنيد. مي‌توانيد گوجه‌ها را تفت دهيد تا صبح، فقط چند تخم‌مرغ در آن‌ها بشكنيد. مي‌توانيد قوري را بشوييد و در آن چاي خشك بريزيد تا صبح   فقط كمي آب جوش به آن اضافه كنيد. براي مهماني هم مي‌توانيد خيلي از غذاها را از قبل آماده كنيد و فقط دم‌ كردن برنج بماند.

 

این راهکارها، مواردی بود که به ذهن ما میرسید و با شما در میان گذاشتیم، شما نیز راهکارهای خود را میتوانید در قسمت کامنت ها با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

 

مامی سایت


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه