29 اسفند 1402



بد غذایی کودکان

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

پرسش همیشگی والدین؛ با مشکل بدغذایی کودکم چه کنم؟

يكي از مشكلاتي كه بسياري از والدين با آن رو به رو هستند، بدغذايي كودك است. اين مسئله كه كودكان به شكل، رنگ و بافت غذا بسيار توجه مي كنند و يا ناگهان از غذايي كه تا ديروز با اشتها مي خوردند، متنفر شوند، كاملا طبيعي است. بعضي از كودكان حتي دوست ندارند يك غذاي تكراري را در دو وعده مختلف بخورند.

 

متخصصين معتقدند كه ترس از تجربه تازه مي تواند يكي از علل بدغذايي كودك باشد. اين ترس معمولا حدود 4 تا 5 سالگي از بين مي رود اما در مورد بعضي بچه ها ممكن است تا بزرگسالي هم ادامه پيدا كند. يكي ديگر از علل بدغذايي كودك ممكن است تمايل او به نشان دادن استقلال و عدم وابستگي باشد و به عنوان آخرين احتمال ممكن است كودك قادر نباشد براي مدت طولاني آرام بنشيند و غذا بخورد.

علت بدغذايي كودك هرچه باشد، شما مي توانيد با استفاده از راهكارهاي ساده اي كه در ادامه به آنها اشاره شده است، كودك را به خوردن غذا تشويق كنيد.

 

  • تحقيقات نشان داده است كودكان  دو بار بيشتر از بزرگسالان به طرح و رنگ ظروفي كه در آن غذا مي خورند، اهميت مي دهند. آنها به ظروفی كه در آنها از اشكال گوناگون استفاده شده است، علاقه بيشتر ي نشان ميدهند و والدين بهتر است با استفاده از ظروف غذاخوري مخصوص كودك كه در طراحي آنها  نمادهاي خلاق و  رنگي ، اشکال کودکانه که به ویژه برای کودکان یادآور داستان و مضمون های سرگرم کننده است، کودکان را به چشیدن طعم غذا تشویق کنند.
  • در هر وعده غذايي، چند نوع غذا آماده كنيد و صبور باشيد چون ممكن است مجبور باشيد يك غذا را بارها به كودك پيشنهاد كنيد تا بالاخره آن را بچشد. وقتي غذاي جديدي آماده مي كنيد، بهتر است آن را همراه ساير مواد غذايي روي ميز قرار دهيد اما اگر مي خواهيد توجه كودك را بيشتر جلب كنيد، غذاي جديد را در ظروف شاد و جالب و با طراحي كودكانه قرار دهيد و خودتان از همان غذا بخوريد.
  • در هر وعده بشقاب كودك را با مقدار مناسب غذا پر كنيد. كودكان تقريبا نصف بزرگسالان غذا مي خورند. بهتر است از ظروف مخصوص كودك كه اندازه ي آن متناسب با ميزان نياز غذايي كودك در نظر گرفته شده است استفاده كنيد.
  • كودك را با پيشنهادات غذايي گوناگون گيج نكنيد. لازم نيست هر بار از كودك سوال كنيد كه چه غذايي مي خواهد. غذا را آماده كنيد و بعد از كودك بخواهيد از بين همان غذاها انتخاب كند. دقت كنيد هميشه يك نوع غذاي مورد علاقه كودك را ميان غذاهاي جديد قرار دهيد.
  • از كودك نخواهيد مقدار زيادي از غذاي جديد را بخورد بلكه سعي كنيد او را راضي كنيد تا كمي از غذاي جديد را امتحان كند و صبر كنيد تا خودش دوباره تقاضا كند.
  • به ياد داشته باشيد كه كودكان به مزه، رنگ، بافت و شكل كلي كه غذا سرو مي شود، بسيار اهميت مي دهند و هر يك از اين موارد مي تواند دليلي براي بهتر غذا خوردن و يا بدغذايي كودك باشد. بنابراين با استفاده از رنگ های بیشتر چه درغذاهایی که به کودک می دهيد و چه در ظروفی که کودک در آنها تغذیه می کند، او را به خوردن تشویق کنيد. تحقیقات نشان می دهد که غذاها و ظروف رنگی برای کودکان جذابتر از بزرگسالان است، خصوصا بشقاب های غذا که در طراحی آنها از اشكال مناسب كودك و رنگ هاي متنوع استفاده شده است.
  • تا جايي كه امكان دارد كودك را در فرآيند آماده كردن غذا مشاركت دهيد. اين مشاركت مي تواند از خريد مواد غذايي و ظروف غذا تا پختن آن باشد. با اين روش كودك احساس كنترل بيشتر و در نتيجه تمايل بيشتر به خوردن چيزهايي خواهد داشت كه خودش انتخاب كرده و يا در آماده سازي آن نقش داشته است.
  • سعي كنيد در وعده هاي غذايي كودك از موادي استفاده كنيد كه ارزش غذايي بالايي دارند. مطمئنا تزئين غذاها به اشكال مختلف مي تواند باعث تشويق كودك به چشيدن آنها شود.
  • تغذيه مناسب را به كودك آموزش دهيد. مي توانيد شكل مواد غذايي مورد نظرتان را نقاشي كنيد و براي رنگ آميزي در اختيار كودك قرار دهيد و از او بخواهيد آنها را با همان رنگي كه در زندگي روزمره مي بيند، رنگ آميزي كند.
  • الگوي مناسبي براي كودك باشيد و همان مواد غذايي را بخوريد كه دوست داريد فرزندتان هم آنها را بخورد. وعده هاي خانوادگي بهترين راه براي ارتباط با كودك و تشويق او به خوردن غذاهاي خوشمزه و مفيد است.
  • به بدغذايي كودك دامن نزنيد! بلكه سعي كنيد با راهكارهايي كه گفته شد به كودك كمك با اشتها از مواد غذايي مورد نيازش تغذيه كند.

 

ترجمه و تدوین : شرکت چینی زرین

 

 

 


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه