31 فروردين 1403



فواید شگفت انگیز گیاهخواری برای خانم ها

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

vegetarianaدر این مقاله از مامی سایت قصد داریم اطلاعاتی راجع به فواید شگفت انگیز گیاهخواری برای خانم ها برای شما عزیزان ارائه دهیم.

حتما شما هم در بین دوستان، افراد فامیل یا همكاران تان افرادی را دید‌ه‌اید كه گیاهخواری را در پیش گرفته‌اند و در هر شرایطی به غذا‌های گوشتی لب نمی‌زنند. به هر حال هر فردی برای این سبك زندگی‌اش دلیلی دارد. بعضی‌ها دل‌شان به حال حیوانات می‌سوزد یا در اثر اتفاق یا تماشای ذبح حیوان دیگر به گوشت لب نمی‌زنند.

 گروهی دیگر هم برای سلامت بیشتر گوشت نمی‌خورند اما گیاهخواری اصول و مقرراتی دارد كه بعضی‌ها سفت و سخت به آن پایبند هستند و دسته ای دیگر آن را چندان سفت و سخت نمی‌گیرند. نكته دیگری كه در این زمینه وجود دارد این است كه ممكن است به دلیل حذف گوشت از برنامه غذایی بدن گیاهخواران با كمبود‌‌هایی روبه‌رو شود. دكتر نیاز محمدزاده هنرور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره گیاهخواری و تامین نیاز‌های بدن به شما توضیح می‌دهد و بعضی از ابهامات را برای‌تان روشن می‌كند.

 
 سبزیجات، مخزن سلامت  هستند

سبزیجات و میوه‌ها منبع سرشاری از ریز مغذی‌‌های مورد نیاز بدن هستند كه با داشتن فیبر، سلامت دستگاه گوارش و قلب و عروق را تضمین می‌كنند. توصیه‌‌های سال‌‌های اخیر مبنی بر محدودیت مصرف گوشت‌ها و منابع حیوانی به منظور پیشگیری از خطرات بیماری‌های مزمن، منجر به این شده كه افراد گرایش نسبتا بالایی نسبت به گیاهخواری پیدا كنند كه این البته به شكل‌های گوناگون رایج است.

 
گیاهخواران مطلق دچار كمبود كلسیم و كم خونی می‌شوند؟

دسته‌ای از گیاهخواران كه مطلق نامیده می‌شوند، هیچ محصول گیاهی حتی عسل را كه ناشی از فعالیت زنبور است، مصرف نمی‌كنند. در این گروه احتمال كمبود‌هایی نظیر ویتامین B12 وجود دارد. همچنین در بسیاری موارد گیاهخواران مطلق نگرانی‌‌هایی در ارتباط با كمبود آهن و كلسیم دارند. در این ارتباط باید گفت آهن موجود در رژیم غذایی این افراد از نوع«غیرهم » است كه فیبر و اگزالات موجود در سبزیجات از جذب آن ممانعت می‌كند ولی ویتامینC فراوان موجود در رژیم غذایی این گروه منجر به افزایش قابل ملاحظه‌ای در جذب آهن غیرهم موجود در برنامه غذایی‌شان می‌شود و جای نگرانی نیست. در ارتباط با كلسیم نیز فیبر از بازدارنده‌‌های قوی جذب كلسیم است ولی به دلیل عدم دریافت پروتئین حیوانی دفع ادراری كلسیم در این گروه بسیار پایین است؛ لذا احتمال كمبود كلسیم نیز در آنها بالا نیست.

 
كاهش شیوع سرطان در خانم‌‌های گیاهخوار

فیبر موجود در رژیم غذایی گیاهخواران به ویژه فیبر محلولی كه در انواع میوه‌ها وجود دارد، منجر به دفع استروژن آزاد از بدن خانم‌ها می‌شود؛ در نتیجه كاهش خطرسرطان سینه در این گروه جنسی را به دنبال دارد. تاثیرات مثبت فیبرها حتی بعد از دوران یائسگی از طریق تاثیر بر مسیر‌های غیر استروژنی نیز ادامه می‌یابد. این مكانیسم‌ها كاملا منطبق بر نتایج حاصل از مطالعات سرطان سینه است كه نشان دهنده شیوع بسیار پایین سرطان پستان در خانم‌های گیاهخوار است.

vegetariana

 
گیاهخواری با گوشت اضافه!

دسته‌ای جدید از گیاهخواران كه به گروه گیاهخواران منعطف شهرت دارند، به صورت ماهانه یا شاید با فواصل بیشتر گوشت قرمز مصرف می‌كنند. این الگوی غذایی كاملا مشابه هرم غذایی مدیترانه‌ای است كه سال‌هاست به عنوان روشی برای كاهش التهاب و بیماری‌های قلبی-عروقی درنظرگرفته می‌شود.

 
گیاهخواری اگر اصولی باشد، خطری ندارد

پیروی از رژیم گیاهخواری دردوران نوجوانی، كودكی و بارداری یا شیردهی همواره دغدغه‌‌هایی از نظر احتمال كمبود‌هایی كه فرآیند رشد یا بارداری را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد مورد بحث و كنكاش قرار گرفته است ولی بر اساس مطالعات انجام شده می‌توان گفت كه برنامه غذایی گیاهخواری كه به صورت اصولی و علمی برای هر شخص با در نظرگرفتن سن، جنس و فعالیت بدنی او تنظیم شده باشد در كنار برخی مكمل‌هایی كه متخصص تغذیه بر اساس نیازمندی‌‌های همان سن تجویز می‌كند، می‌تواند تضمین كننده سلامت هریك از این گروه‌‌های در معرض خطر باشد.

 
یك الگوی غذایی مثبت

گیاهخوارانی كه از شیر یا تخم‌مرغ به عنوان تنها گروه غذایی حیوانی بهره می‌گیرند، الگوی غذایی نسبتا مناسبی- بدون نگرانی از كمبودها حتی ویتامین B12 – دارند. عدم مصرف گوشت قرمز، ماهی و مرغ یكی از نكات مثبت پیشگیری كننده از انواع سرطان‌هاست  چرا كه چربی‌‌های موجود در گوشت به ویژه گوشت قرمز منجر به تولید تركیبات سرطانزا می‌شود؛ بنابراین عدم مصرف این گروه غذایی یكی از نكات مثبت و قابل توجه در الگوی غذایی مذكور است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه