09 فروردين 1403



مصرف این داروها باعث افزایش وزن می شود

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

pillDM1510 468x341اگر جزو افرادی هستید که #دارو مصرف می کنید، این مطلب را حتما بخوانید چرا که در این مقاله داروهایی که باعث افزایش وزن می شوند را معرفی می کنیم.

داروهای نسخه‌ای ممکن است باعث افزایش وزن شوند. در صورتیکه تلاش می‌کنید با خوردن منطقی و ورزش، وزن‌تان را کنترل کنید ازشنیدن این خبر بسیار ناامید خواهید شد.

در اینجا سه نوع دارو معرفی می‌کنیم که باید مراقب‌شان باشید، چون ممکن است باعث افزایش وزن شوند. شناخت انواع داروهای نسخه ای که باعث افزایش وزن می‌شوند، قدم بسیار مهمی است. شما می‌توانید به نوبه خود از پزشک‌تان، سؤالات لازم را بپرسید تا از مشکلات سلامتی بیشتر در آینده ،جلوگیری شود.

۱. استروئیدها

استروئیدها مانند پردنیزولون، ممکن است باعث افزایش وزن شوند زیرا استروئیدها بر سوخت و ساز بدن تأثیر می‌گذارند. شما بیشتر از زمان‌های معمول، احساس گرسنگی می‌کنید و در نتیجه غذای بیشتری می‌خورید. این افزایش وزن به شدت استرس زاست زیرا ممکن استدر جاهای ناخواسته‌ای مانند شکم، صورت و پشت گردن شما ظاهر شود. افزایش وزن از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است و ممکن است چند کیلوگرم یا بیشتر، وزن اضافه شود.

۲. داروهای سلامت روانی

داروهای ضد افسردگی و ضد جنون، منجر به افزایش وزن می‌شوند. کارشناسان دارو می‌گویند این مشکلی است که اغلب در داروهای نسل قدیمی تر دیده می‌شود. توفرانیل و الاوین، دو مورد از داروهای نسل قدیمی‌تر هستند که ممکن است باعث افزایش وزن شوند. پزشکان در مورد اینکه چرا این داروها باعث افزایش وزن می‌شوند و اینکه چه مقدار افزایش وزن محتمل است، نظرات مختلفی دارند. ارتباط بین آن‌ها هنوز مشخص نیست.

pillDM1510 468x341

از آنجا که برخی بیماران گزارش می‌دهند که بیش از مقدار معمول غذا نمی‌خورند اما همچنان وزن‌شان بالا می رود، پزشکان گمان می‌کنند که سوخت و ساز بدن آن‌ها، تحت تأثیر داروهایی که مصرف می‌کنند قرار می‌گیرد. کالری‌ها آهسته‌تر سوزانده می‌شوند و چربی بیشتری ذخیره می‌گردد. اما سایر بیماران می‌گویند که اشتهای بیشتری دارند. به نظر می‌رسد کنش و واکنش (فعل و انفعالات) هر فرد در مورد افزایش وزن ناشی از داروهای تجویزی، متفاوت است.

به طور کلی حدود یک چهارم افرادی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند، در نتیجه‌ی آن دچار افزایش وزن می‌شوند. پاکسیل و زولوفت، دو مورد از داروهایی هستند که معمولا در این زمینه، نام برده می‌شوند. افزایش وزن ممکن است ناگهانی نباشد، بلکه به تدریج و در طول هفته‌ها و حتی ماه‌ها اتفاق بیفتد.

۳. مسدودکننده‌های بتا

مسدود کننده‌های بتا که برای فشار خون بالا تجویز می‌گردند ممکن است باعث خستگی شوند. در نتیجه ممکن است کمتر مشتاق باشید که فعالیت کنید. یکی دیگر از اثرات جانبی آن، احتباس آب است. با مصرف برخی از مسدودکننده‌های بتا، افزایش وزن به میزان متوسط مشاهده شده است. مسدود کننده‌های بتای جدیدتر ممکن است به همان اندازه مشکل ساز نباشند و پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چرا برخی از مسدودکننده‌های بتا باعث افزایش وزن می‌شوند، اما گمان می‌کنند که آن‌ها متابولیسم شما را کند می‌سازند.

مهم نیست که چه نوع داروی نسخه ای مصرف می‌کنید، همیشه حواستان به هرگونه تغییرات وزن باشد و آن را به پزشک‌تان اطلاع دهید. بپرسید که آیا توصیه می‌کند دارویتان را عوض کنید یا دوز کمتری از آن را مصرف کنید. مهم‌تر از همه، مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک‌تان قطع نکنید.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه