01 ارديبهشت 1403



مواظب چشمهاي خود باشيد!

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

معاينه منظم چشم
جدي‌ترين مشكلات بينايي، لكه‌هاي ناشي از افزايش سن، گلوكوم، رتينوپاتي ديابتي و آب مرواريد است. اين بيماري‌ها بايد سريع تشخيص داده شود تا درمان شوند. به اين منظور، معاينات دوره‌اي چشم، هر شش ماه يكبار ضروري است. چشم پزشك مي‌تواند اين قبيل مشكلات را حتي قبل از بروز علائم تشخيص دهد.

استفاده از عينك آفتابي
همانطور كه بيرون از منزل از كرم ضد آفتاب استفاده كرده و پوست خود را از اشعه آفتاب محافظت مي‌كنيد، بايد مراقب چشمان خود نيز باشيد. چشم‌هاي ما بدون نگاه كردن مستقيم به خورشيد نيز صدمه مي‌بينند. اشعه UV خورشيد مي‌تواند با انعكاس بر روي سطح برف، شن و ماسه، آسفالت و آب به چشم آسيب بزند. اين آسيب به مراتب بيشتر از لكه‌هاي وابسته به سن و حتي آب مرواريد است. اشعه UV در شرايطي قادر است قرنيه را دچار آفتاب سوختگي موسوم به فوتوكرانتيس (Photokeratits) كند كه منجر به كوري موقت مي‌شود. پس لازم است استفاده از عينك آفتابي را جزء عادات روزمره خود قرار داده و هنگام خروج از منزل آن را به چشم بزنيد و دقت داشته باشيد كه عينك آفتابي شما حتماً محافظت 100 درصد اشعه UV را داشته باشد.

اجتناب از فشار و خستگي چشم
تاثيرات كوتاه‌مدت خستگي چشم عبارتند از: درد، اشك ريزي، تاري يا دوبيني و سردرد، كار با رايانه براي ساعت‌هاي طولاني تأثيرات سويي بر بينايي دارد. اگر چه نسل جديد مانيتورهاي ال سي دي اين اثر مخرب را كاهش مي‌دهد، اما رعايت نكات زير در هنگام استفاده از رايانه ضروري است: 1- استفاده از فيلتر تابش در صورت لزوم 2- تغيير متناوب زاويه مانيتور و همينطور زاويه قرار گرفتن پشت مانيتور 3- رعايت فاصله مناسب با مانيتور 4- پيروي از قاعده 20/20/20 (هر 20 دقيقه حداقل 20 متر دورتر را به مدت 20 ثانيه نگاه كنيد)

حفاظت از چشم
غير از بيماري‌ها، آسيب‌هاي محيطي نيز مي‌تواند روي چشم‌ها و بينايي اثر مخرب داشته باشد. در مشاغل خطرناك بايد از عينك ايمني استفاده كرد. غير از آن، استفاده از عينك محافظ در موارد زير نيز توصيه مي‌گردد: 1- استفاده از ماشين چمن‌زني و وسايلي كه سنگريزه و گرد و غبار شديد به اطراف پرتاب مي‌كنند. 2- كار بر روي خودرو و ماشين‌آلاتي كه مواد اسيدي و از اين قبيل دارند. 3- كار با مواد شيميايي (به‌عنوان مثال كار روي پروژه‌هاي شيمي در دانشگاه). 4- كار با ماشين‌آلاتي كه تراشه‌هاي فلز و چوب به اطراف پرتاب مي‌كنند (مانند ماشين‌آلات نجاري و آهنگري).

ورزش و رژيم غذايي مفيد
خوردن هويج اگر چه به سرعت و به‌طور معجزه آسا بر بهبود بينايي تأثير ندارد، اما ويتامين‌ها و مواد معدني ضروري آن مطمئناً براي چشم‌ها مفيد است. توصيه ما براي شما داشتن يك رژيم غذايي متعادل و سالم، سرشار از ويتامين‌هاي E,A و C، همچنين روي، مس، سلنيوم و آنتي‌اكسيدان‌ها است. تمرينات چشمي را با مشورت چشم پزشك خود آغاز كرده و هرگز بدون توصيه و مشورت با دكتر از لنزهاي چشمي استفاده نكنيد.مواظب چشم‌هاي خود باشيد!

همه ما با علم به اينكه بينايي چشم تا چه حد اهميت دارد، به اين مسأله بي‌توجهي مي‌كنيم. حدود 25 ميليون نفر در سراسر جهان بينايي خود را از دست داده و حدود 80 ميليون نفر نيز دچار اختلال بينايي هستند. حال ببينيم چه راهكارهايي مي‌تواند به شما در حفظ بينايي مطلوب كمك كند.

منبع: دنیای سلامت


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه