31 فروردين 1403



لجبازی کودکان را کنترل کنید

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

مهرنوش اشکانی‌زاده گفت: لجبازی مجموعه رفتار‌های ناهنجاری است که کودکان برای رسیدن به خواسته‌هایشان انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: اما به طور کلی شیوع لجبازی بیشتر بین ۲ تا ۶ سالگی است. در این دوران کودک قادر نیست خودش را به جای دیگران بگذارد و به نوعی فقط خود را می‌بیند. از سوی دیگر کودکان به دنبال استقلال و خودباوری هستند و با لجاجت خود می‌خواهند به والدین بگویند کار‌ها باید مطابق میل من پیش برود.
اشکانی‌زاده در ادامه افزود: لجبازی به جهت کسب درجاتی از استقلال شخصیتی در کودک خصلتی طبیعی است، ولی باید کنترل شود. البته لجبازی و ناهنجاری محسوب می‌شود، در حقیقت لجبازی مهار گسیخه و دردسر آفرین که به صورت عادت و خصلت رفتاری شده نتیجه رفتار‌های والدین و شرایط محیطی است که کودک را به لجبازی بیشتر وادار می‌سازد. اگر کودکی لجبازی را از حدی گذراند، باید ریشه این رفتار را در نحوه برخورد والدین و اطرافیان و تنبیه‌ها و تشویق‌های آن‌ها جستجو کرد.
این روان‌شناس در پایان خاطرنشان کرد: برخی از کار‌ها مانند: امر و نهی‌های مکرر که باعث ایجاد مقاومت در کودک می‌شود، مخالفت‌های مکرر والدین نسبت به رفتار‌های کودک، بی‌توجهی والدین نسبت به کودک و ارائه دستوراتی به کودک که یا عملی نیست یا غیر علمی می‌باشد، از جمله مسائلی است که موجب لجبازی کودک می‌شود.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه