09 فروردين 1403



تمام بانوان بخوانند!

4.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.50 (1 رای)

در هر ماه دستگاه تناسلی یک الگوی منظم از وقایع (سیکل قاعدگی) کنترل شده توسط هورمون را تکرار می کند. چرخه قاعدگی به عنوان یک زمان معین از روز اول قاعدگی یک دوره به روز اول قاعدگی در دوره بعد تعریف می شود.


مراحل چرخه قاعدگی شما

این مانند یک شگفتی است، اما سیکل قاعدگی شما الزاماً در یک ماه و در یک تاریخ می تواند نباشد. متوسط زمان چرخه قاعدگی برای زنان 28 روز است. اما چرخه قاعدگی شما می تواند بین 21 تا 35 روز در نوسان باشد و این طبیعی است. اگر مدت قاعدگی شما کوتاه باشد ممکن است شما در یک ماه دوبار پریود شوید و اگر مدت قاعدگی بلندی داشته باشید، شما از آن دسته بانوانی هستید که مدت زمان کمتری در سال پریود میشوند.

مرحله قاعدگی:

مرحله خونریزی قاعدگی ماهانه معمولاً بعنوان قاعدگی شما معنا پیدا می کند. روز اول چرخه قاعدگی بعنوان روز اول پریود است. خون قاعدگی از ریزش پوشش داخلی رحم (آندومتر) ایجاد می شود. خون قاعدگی از رحم از طریق دهانه رحم وارد کانال واژینال شده و سپس از طریق دهانه واژن به بیرون ریخته می شود. این مایع به رنگ قرمز روشن، صورتی و گاهی حتی قهوه ای می باشد. مدت خونریزی بین سه تا هفت روز است. مقدار نرمال حجم خونریزی معمولاً به اندازه یک چهارم پیمانه است.

مرحله فولیکولی:

در طول این فاز هورمون استروژن باعث تکثیر و رشد پوشش داخلی رحم می شود. این ضخیم شدن آندومتر زمینه را جهت دریافت تخمک بارور برای بارداری مهیا میکند. افزایش هورمون دیگر، که هورمون محرک فولیکول (FSH) نامیده می شود به نوبه خود باعث تحریک رشد فولیکولهای تخمدانی می شود. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید) هر فولیکول حاوی یک تخم است و در انتهای مرحله تخمک گذاری از چرخه قاعدگی تنها یک فولیکول فعال باقی می ماند. در پاسخ به افزایش هورمون استروژن دیواره رحم شروع به ضخیم شدن می کند. سطح استروژن به طرز چشمگیری در روز قبل از تخمک گذاری افزایش می یابد و به اوج خود می رسد. افزایش هورمون استروژن باعث افزایش همزمان هورمون جسم زرد یا LH می گردد. به دنبال بالارفتن هورمون LH فولیکول پاره شده و تخمک آزاد می شود.

 

مرحله تخمک گذاری:

تخمک گذاری مرحله ای است که در آن تخمک بالغ از فولیکول داخل رحمی در نزدیکی لوله های تخم بر( لوله های فالوپ ) در طول چرخه قاعدگی آزاد می شود. گاهی همزمان 2 تخمک بالغ در یک ماه از تخمدانها آزاد می شود. افزایش هورمون LH باعث تخمک گذاری می شود. سپس تخم به سمت رحم حرکت می کند. اگر سیکل قاعدگی شما بطور معمول 28 روزه باشد، تخمک گذاری در روز 14 سیکل قاعدگی انجام می شود. با توجه به متفاوت بودن طول سیکل قاعدگی در زنان، تخمک گذاری معمولاً بین روز 11 تا 16 از اولین روز قاعدگی هر فرد اتفاق می افتد. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید) تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که یکی از تخمدانها یک تخمک بالغ رها می کند. تخمک بالغ پس از خارج شدن از تخمدان با عبور از نزدیکترین لوله های فالوپ به سمت رحم حرکت می کند. همزمان با حرکت تخمک بالغ از طریق لوله های فالوپ به سمت رحم، رحم در حال ضخیم شدن می باشد. حرکت تخمک بالغ به سمت رحم حدوداً سه تا چهار روز بطول می انجامد. لقاح باید ظرف 24 ساعت صورت گیرد در غیر اینصورت تخمک بالغ تخریب می شود. بعد از تخمک گذاری مرحله لوتئال آغاز می شود.

مرحله لوتئال:

پس از تخمک گذاری، فولیکول به یک ساختار مولد هورمون به نام جسم زرد تبدیل می شود. سلولهای جسم زرد استروژن به همراه مقدار بسیار زیادی پروژسترون تولید می کند، که هورمون دوم رحم را برای افزایش ضخامت جهت لانه گزینی بارداری تحریک می کند. اگر شما باردار نشدید جسم زرد بعد از دوهفته پس از تخمک گذاری تخریب می شود. به همین علت پروژسترون به سرعت افت می کند و همین باعث جلوگیری ضخیم شدن می شود و ریزش آن می گردد که خود را بصورت خونریزی قاعدگی بعدی نشان می دهد. لقاح تخمک باعث فقدان جسم زرد می گردد. اگر شما باردار شوید، لقاح ظرف 24 ساعت بعد از تخمک گذاری انجام می گیرد. تقریباً 5 روز پس از لقاح تخمک بارور وارد رحم می شود و در لایه های رحم با لانه گزینی جاسازی می کند. سلولهایی که در نهایت جفت را تشکیل می دهند شروع به تولید هورمون بارداری یا گنادوتروپین جفت انسانی HCG می کند. با تحریک مداوم جسم زرد برای تولید پروژسترون چرخه قاعدگی متوقف می شود و همین امر موجب می شود که ضخامت ایجاد شده باقی بماند. در طول این دوره اگر بارداری اتفاق افتاده باشد تخمک بارور در رحم لانه گزینی می کند و در غیراینصورت ضخامت ایجاد شده رحم شروع به ریزش کرده و سیکل قاعدگی بعدی آغاز شده و خونریزی از کانال واژینال خارج می شود.

 

 

درباره تخم بارور:

  • در طول زندگی شما تخمدانها حدود 400 تخم بالغ آزاد می کنند.
  • تعداد تخمک موجود در هر یک از تخمدانها بستگی به سن شما دارد.
  • زمانی که جنین دختر، در رحم مادر 20 هفته ای است، دارای بالاترین میزان فولیکول در داخل تخمدانهایش می باشد؛ این مقدار حدود 7 میلیون عدد است.
  • بدن شما در زمان جنینی بیشترین میزان آزاد سازی تخم را تا قبل از تولد دارد.
  • در زمان تولد میزان فولیکولها به 2 میلیون كاهش می یابد و همچنان تا زمان بلوغ کاهش می یابد.
  • در زمان بلوغ شما حدوداً بین 300 تا 500 هزار فولیکول در داخل تخمدانها دارید.

 

گردآوری و ارائه: مامی سایت

منبع: http://www.adpvuokko.com

 


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه