28 فروردين 1403



توصيه هاي سنتي و خطرناک درباره نوزادان

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

کوچولويي‌ که سال‌ها منتظرش بوديد چشم به دنيا گشوده. مي‌خواهيد بهترين‌ها را برايش فراهم کنيد. هر کاري مي‌کنيد تا بهترين باشد.

تازه او را از بيمارستان آورده‌ايد که متوجه زردي او مي‌شويد. اطرافيان شروع به پيچيدن نسخه مي‌کنند يکي مي‌گويد «يه قطره رازيانه بريز تو حلقش!»، «شيرخشت بهش بدي درست ميشه!»، «من به دخترم ترنجبين دادم فوري زردي‌اش برطرف شد!» اقوام يکي‌يکي براي چشم‌روشني به منزل‌تان مي‌آيند، دخترخاله مي‌گويد: «زود سرش رو بتراش که موهاش پرپشت بشه!» مادرشوهر خواهرتان مي‌گويد: «مادر جون يه کم از شيرت رو بريز تو دماغ بچه، مگه نمي‌بيني خس خس مي‌کنه!» کم کم گيج و نگران مي‌شويد که اگر همه اين کارها را کرده‌اند و نتيجه گرفته‌اند شايد بد نباشد که شما هم امتحان کنيد. اگر دودل هستيد که اين کارها را انجام دهيد دکتر اکبر کوشانفر،‌ متخصص کودکان به شما مي‌گويد که چه بايد بکنيد.

 

رازيانه و ترنجبين و شير خشت، داروي زردي نیستند!

بسياري از نوزادان چند روز بعد از تولد 40 تا 50درصد زردي دارند. اين زردي گاهي ساده است و گاهي بايد کنترل شود اما برخي خانواده‌ها عصاره رازيانه، شير خشت يا ترنجبين را براي رفع زردي نوزاد استفاده مي‌کنند در حالي که اينها همه ملين‌هاي گياهي است و باعث مي‌شود اجابت مزاج کودک شل شود. واقعيت اين است که زردي توسط اين مايعات از بين نمي‌رود. در مرحله اول بايد ميزان زردي مشخص شود و بعد از آن اقدام به درمان شود. امروزه اين مشکل نوزادان با کمک فوتوتراپي به راحتي برطرف مي‌شود.

 

قُنداق کمبود ويتامين مي‌آورد!

به طور معمول امروزه به علت وجود پوشک‌هاي بهداشتي کودک نبايد قُنداق شود. يکي از مضرات استفاده از قنداق اين است که در اين حالت اندام‌هاي شيرخوار در معرض آفتاب نيست و ممکن است دچار نرمي استخوان شود. احتمال سوختگي پا هم در قنداق کردن بيشتر مي‌شود. قنداق کردن کودک حتي باعث ايجاد اختلالات مفصلي به خصوص مفصل لگن در کودک مي‌شود. اگر نوزاد دختري در بدو تولد دچار بيماري در رفتگي مادرزادي لگن شده باشد به هيچ‌ عنوان نبايد قنداق شود چون خطر دررفتگي مادرزادي لگن و اختلالات مفصل لگن در آنها بيشتر است. براي اين کودکان درمان‌هاي ديگري از جمله پوشاندن 3 پوشک توصيه مي‌شود.

 

تخم کفتر کودک را ناطق نمي‌کند!

هيچ سن و سال مشخصي براي رشد مهارت‌هاي تکلمي کودکان وجود ندارد. برخي کودکان از 10 ماهگي تک کلماتي را به زبان مي‌آورند، برخي در 3 سالگي به راحتي صحبت مي‌کنند. گاهي هم تکلم در پايان 2 سالگي تکميل مي‌شود. بيان کلماتي مانند بابا و ...ممکن است زودتر هم اتفاق بيفتد. در اين ميان خانواده‌هايي هستند که فکر مي‌کنند تخم کفتر و بلدرچين بر تکلم کودک تاثير مي‌گذارد البته تغذيه تکميلي تاثير بسيار زيادي بر اين موضوع دارد اما سرعت به حرف افتادن کودک بستگي به تمرينات تکلمي والدين با فرزندان دارد. امروزه توصيه مي‌شود که والدين روزانه چند هزار کلمه با فرزندشان صحبت کنند.

 

تراشيدن موي سر، آن را پرپشت نمي‌کند!

برخي خانواده‌ها تصور مي‌کنند که با تراشيدن موي سر نوزاد ضخامت و سرعت رشد مو تغيير مي‌کند. وقتي موي سر را با تيغ برمي‌دارند چون مو ناگهان برداشته مي‌شود تمام موهايي که در مرحله استراحت هستند دچار شوک شده و وارد مرحله رشد مي‌شوند و در چند روز اول اين طور به نظر مي‌رسد که موها سريع درآمده‌اند اما اين روند چند روز بيشتر نيست. موي سر افراد به خصوص کودکان به پدر و مادر بستگي دارد. رشد موي شيرخواران بستگي به تغذيه مادر هنگام شير دادن و تغذيه تکميلي دارد که معمولا بايد حاوي روي و آهن باشد که رشد مو را زياد مي‌کند.

 

کلاهبرداري به نام تُل درآوردن!!!

در بين خانواده برخي اوقات ديده مي‌شود که کودک 2 تا 4 ساله سرفه‌هاي طولاني دارد. ممکن است هنگام مراجعه والدين به برخي افراد ناآگاه به آنها گفته ‌شود که جسمي مانند تخمه و پسته راه تنفسي کودک را بسته است. گاهي اين افراد تخمه و پسته را در دهان خود مي‌گذارند و آن را به صورت کودک که دهانش را باز کرده فوت مي‌کنند. به اين ترتيب تخمه وارد دهان کودک مي‌شود. بعد با درآوردن آن از دهان کودک، مي‌گويند که تُل را درآورده‌اند. در حالي که ممکن است کودک دچار حساسيت، سينوبرونشيت و... شده باشد. در اينگونه بيماري‌ها معمولا بعد از رفع علائم اوليه کودک براي مدت‌طولاني دچار سرفه مي‌شود. در اين مواقع بهترين کار مراجعه به متخصص اطفال است.

 

سرخک با پارچه قرمز مداوا نمي‌شود!

در برخي فرهنگ‌ها وقتي کودک دچار سرخک مي‌شد، پارچه قرمزي روي صورت و بدن او مي‌اندازند. آنها سعي مي‌کنند در اين مدت کودک از ديد افراد و محيط دور باشد زيرا عقيده دارند پارچه قرمز باعث از بين رفتن بيماري کودک مي‌شود. بعد از چند روز که حال کودک بهتر و علائم ظاهري‌اش برطرف مي‌شود، پارچه را از روي کودک برمي‌دارند. در حالي که بثورات پوستي و بيماري سرخک و آبله‌مرغان از جمله بيماري‌هايي هستند که بايد تشخيص داده شده و خيلي زود درمان شوند زيرا حتي ممکن است علائم ظاهري روي پوست کودک بر جا بگذارد.

 

روغن مورچه به جاي ليزر؟

برخي مردم که صاحب نوزاد دختر پرمو مي‌شوند دل‌ نگران مي‌شوند که دخترشان در آينده مشکلات زيادي داشته باشد. به همين دليل و بر‌اساس همين باور قديمي که روغن مورچه موهاي زائد را کم مي‌کند، اين روغن‌ را تهيه مي‌کنند و به بدن کودک مي‌مالند در‌حالي‌که ممکن است آنچه به نام روغن مورچه به آنها ارائه مي‌شود، واقعا روغن مورچه نباشد و ترکيبات ديگري داشته باشد که پوست نوزاد را دچار مشکل کند و عوارضي براي او به همراه داشته باشد. حتي اگر اين روغن، روغن مورچه باشد به دليل آنکه ممکن است مقدار قابل‌ملاحظه‌اي اسيد فرميک در آن وجود داشته باشد موجب سوختن پوست يا ازبين رفتن ريشه موهاي نوزاد که به صورت کرک در آمده، شود و حتي پوست نوزاد را تيره و سياه رنگ کند.

 

شربت خواب‌آور قلنج را برطرف نمي‌کند!

اغلب نوزادان تا 4،3 ماهگي قلنج‌هاي دردناکي دارند که معمولا در غروب اتفاق مي‌افتد که در اين زمان کودک گريه شديد دارد چون نفخ شکم دارد. در اين مواقع والدين براي آرام کردن کودک از شربت‌هاي خواب‌آور استفاده مي‌کنند که کاري اشتباه است اگر والدين براي رفع قلنج از کمي عرق نعناع استفاده کنند، مانعي ندارد.

 

شير مادر، قطره بيني نيست!

نوزاد در بدو تولد به علت مجاري کوچکي که دارد تنفسش از راه بيني و شکم است. در ابتدا اغلب تنفس نوزادان به صورت صدادار است و اگر بيني‌اش گرفتگي داشته باشد همراه با خس خس است. برخي افراد توصيه مي‌کنند مادر شير خودش را در بيني کودک بريزد که اين کار اشتباه است زيرا گاهي اوقات اين شير از طريق مجاري بيني وارد دستگاه تنفسي نوزاد شده و ايجاد مشکلاتي براي نوزاد مي‌کند. بهترين کار براي تنفس راحت‌تر نوزاد اين است که بيني او را تميز کنيد و شکمش را سفت نبنديد.

 


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه