10 فروردين 1403



پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)
آیا لامینیت روش مناسبی است؟!

دندان‌هایم را زمانی که بچه بودم ارتودنسی کرده‌ام و بعد از درمان کامل آنها را برداشتم. ولی زمانی که دندان‌های عقلم در آمد دندان‌های دیگرم روی هم رفتند، الان دیگر نمی توانم ارتودنسی انجام دهم. به عقیده شما چه راهکاری مناسب است، آیا می‌توان با کمک لامینیت این مشکل را حل کرد؟

دکتر علیرضا آشوری، دندانپزشک:

نخست اینکه در مورد به هم ریختن دندان‌ها به دلیل رویش دندان عقل نظرات متفاوت و متناقضی وجود دارد و نمی‌توان هیچ یک را صد درصد رد یا قبول کرد. دومین نکته اینکه مقداری درهم ریختگی دندانی یا به عبارت صحیح‌تر relapse یا بازگشت درمان بعد از ارتودنسی کاملا طبیعی و عادی است. حال اگر این درهم ریختگی به حدی است که شما را آزار می‌دهد برحسب شدت آن می‌توان درمان‌های مختلفی را پیشنهاد کرد. اگر درهم ریختگی در حد خفیف تا متوسط باشد با لامینیت به خوبی می‌توان آن را برطرف کرد. اما اگر شدت درهم ریختگی بیش از این است، بهتر است با ارتودنسی دندان‌ها را مرتب کرد. در هر دو این موارد باید ابتدا با ارتودنتیست خود مشورت کنید.
  
سؤال از شماره9160000142


آیا با ورزش، چربی شکم از بین می‌رود؟

براي سوزاندن چربي‌هاي شكم چه رژيم غذايي و ورزش‌هايي موثراست؟

دکتر محمدتقی حلی‌زاده، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپی:

پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما

همان‌طور که می‌دانید یکی از راهکارهایی که باعث از بین بردن چربی‌های شکم می‌شود، ورزش است؛ ورزش‌هایی که عضلات شکم را به کار می‌گیرند که به اسم ورزش‌های شکم صاف می‌شناسیم. راهپیمایی یا همان پیاده روی به مدت 45 دقیقه در روز هم در کنار این ورزش ها شدیدا در کاهش وزن و کوچک شدن شکم تاثیرگذار است. یکی از این ورزش‌ها به این صورت است که افراد به پشت می‌خوابند، زانوها را خم می‌کنند و درحالی که زانوها خم است عضلات شکم باید منقبض بشود که به چند حالت این اتفاق می‌افتد؛ یکی از این حالت‌ها این است که دست‌ها را روی سینه می‌گذارند و کمی بلند می‌شوند، یعنی از صافی سطح زمین فاصله پیدا می‌کنند و دیگری به این حالت است که پاها را یکی پس از دیگری به سمت شکم جمع می‌کنند و فشار می‌دهند. این چند مدل از حالت‌های ورزشی است که باعث منقبض شدن شکم می‌شود اما برای آشنایی بیشتر با این نوع ورزش‌ها می‌توانید در کتاب‌های مخصوص جست و جو کنید. به علاوه دراز و نشست یکی دیگر از این راهکارها است اما فراموش نکنید که باید این ورزش‌ها را به صورت خمیده انجام داد تا به کمر فشار وارد نشود.

 سؤال از شماره 9360007123


با این تیروئید می‌توانم چاق شوم؟

باوجود اينكه تيروئيد پركار دارم می‌خواهم چاق شوم، لطفا من را راهنمایی کنید؟   

دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

در پركاري تيروئيد عملا سطح هورمون‌هاي آنابوليك مانند انسولين، هورمون رشد و هورمون كوله سيستوكينين پايين است آن هم در حالي‌كه نياز به كالري و ويتامين ها و پروتئين به شدت افزايش يافته و‌ اشتهاي فردي كه پركاري تيروئيد دارد،‌ آنقدر كه لازم است بالا نيست؛ يعني نيازهاي بدن با چنين اشتهايي برآورده نمي‌شود. تغيير شرايط هورموني بدن با انتخاب هوشمندانه نوع غذا و افزايش تامين كالري و پروتئين و به‌طور همزمان افزايش دادن اشتها یا انتخاب مناسب شربت اشتها،‌ استراتژي اصلي است.

سؤال از شماره09170004074


آیا این لکه‌ها مشکوک هستند؟

روي ساق پاهايم لك‌هاي قرمز رنگ مي‌زند و این محل‌ها خارش دارند. در ابتدا كم رنگ هستند، بعد پر رنگ مي‌شوند، با داروي دست‌ساز پزشك كم رنگ شدند اما باز به وجود آمدند. عمر اين لك‌ها يك الي 2 ماه است، علت این مشکل چيست؟

دکتر تهمینه رحیمی، پوست و مو:

ابتدا باید دید که ضایعات رنگی روی پوست در ابتدا با خارش ایجاد شده‌اند یا خیر، قبل از خارش به وجود آمده‌اند. سپس باید دید که ماهیت و شکل ضایعات چگونه است. سابقه مشکلات پوستی مشابه در نواحی دیگر بدن باید بررسی شوند. بررسی و شناسایی این عامل تشدید کننده و کنترل آن نقش بسزایی در درمان دارد.

گاهی لازم می‌شود مصرف داروهای موضعی غیرلازم که استفاده می‌شود برای مدتی قطع شود و همچنین رژیم غذایی فرد و مکمل‌های غذایی مورد استفاده بررسی شود. یک معاینه فیزیکی کامل به همراه معاینه کامل پوست توسط پزشک و انجام آزمایشات مناسب حیاتی است. فراموش نکنید برخی از این ضایعات مقاومت زیادی به درمان نشان می‌دهند و حتی با قطع درمان کوتاه مدت مجددا دچار عود می‌شوند. 

سؤال از شماره9130001676


چرا زیر بغلم درد می‌کند؟

خانم 35 ساله‌ای هستم كه 8 ماه پيش عمل پروتز سينه انجام داده‌ام. الان چند ماهي هست زير بغل هر دو دستم درد مي‌گیرد. مي‌خواستم بدانم علت چيست؟ البته اين درد در دوران قاعدگي شديدتر می‌شود.

دکتر فرامرز صفایی، متخصص جراحی :

 با توجه به این که دردهای شما در دوران قاعدگی شدیدتر می‌شود ممکن است دچار تغییرات فیبروکیستیک باشيد (FCC) و در صورتی که تا به حال سونوگرافی از سینه‌ها انجام نداده‌ايد توصیه به انجام سونوگرافی می‌شود و در صورت تایید (FCC) پزشک معالج دستورات لازم را به شما خواهند داد. همچنین یکی دیگر از علل،  مربوط به فشاری است که پروتز سینه روی اعصاب ناحیه زیر بغل وارد می‌کند، به ویژه اگر سایز سینه بزرگ باشد که معمولا با گذشت زمان و کم شدن التهاب ناشی از گذاشتن پروتز و عادت کردن بدن فرد به شرایط جدید این درد کمتر می‌شود. در مواقع درد شدید استفاده از مسکن‌های معمولی توصیه می‌شود.به علاوه  هر 6 ماه توسط پزشک معالج ویزیت و معاینه شوید.

سؤال از شماره9190003896


چرا یادگیری‌اش ضعیف است

پسرم 7سال سن دارد و كلاس دوم است. متاسفانه زياد به درس علاقه نشان نمي‌دهد و يادگيري‌اش ضعيف است، به طوري كه من از اين موضوع كلافه وخيلي نگران آينده‌اش هستم، در ضمن خيلي هم بازيگوش است، از شما خواهش مي‌كنم كه راهنمايي‌ام كنيد! باتشكر.

محمود هندی‌پور، فوق لیسانس روانشناسی و مشاوره:

دوست گرامی بازیگوشی بچه‌ها در این سن امری طبیعی محسوب می‌شود و اکثر بچه‌ها علاقه چندانی به درس نشان نمی‌دهند چرا که آنها را از مهم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت زندگی‌شان یعنی بازی دور می‌کند اما با توجه به اینکه فرمودید در یادگیری دچار مشکل شده ضمن درک نگرانی شما پیشنهاد می‌کنم متخصص روانپزشکی کودک ایشان را معاینه كنند. احتمال وجود اختلال بیش فعالی، کمبود توجه یا دیگر اختلالات یادگیری وجود دارد که در صورت وجود هر کدام مسیر درمانی خاص آن پيموده مي‌شود. البته جای نگرانی نیست.

سؤال از شماره09130007893


این باورهاریشه علمی دارد؟

چگونه می‌توانم فرزند دختر به دنیا بیاورم؟

دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق‌تخصص نازایی و لاپاراسکوپی :

برای تعیین جنسیت 3 روش وجود دارد؛ راه اول این است که زمان تخمک‌گذاری را مشخص کنیم. اگر قبل از زمان تخمک‌گذاری نزدیکی انجام شود، احتمال دختر شدن بیشتر است زیرا اسپرم‌هایی که جنسیت پسر ایجاد می‌کنند معمولا خیلی سرعت بیشتری دارند و خیلی زودتر از بین می‌روند بنابراین اسپرم‌هایی باقی می‌مانند که معمولا تولیدکننده جنس دختر هستند و سرعت کمتری داشته اما طول عمر بیشتری دارند. پس یک راه خیلی ساده این است که با انجام سونوگرافی یا با تست‌های ادراری زمان تخمک گذاری را مشخص کنیم. قبل از آن اگر نزدیکی صورت بگیرد، احتمال دختر شدن حدودا 60 تا 70 درصد است. روش دیگر تعیین جنسیت با تزریق اسپرم داخل رحم یا IUI است. در این روش اسپرم‌ها گرفته می‌شوند و براساس سرعت‌شان و روش‌های آزمایشگاهی اسپرم‌های تولیدکننده دختر و پسر از همدیگر جدا می‌شوند و اسپرم‌های تولیدکننده دختر داخل رحم تزریق می‌شوند. این روش هم حدود 80 درصد جوابگوست. روش آخر نیز IVF یا همان باروری آزمایشگاهی است که 100 درصد جواب می‌دهد. در این روش زیر بیهوشی از داروهای خاصی برای خانم استفاده می‌شود، تخمک‌ها جمع می‌شوند و اسپرم داخل تخمک تزریق می‌شود، سپس جنین بعد از 2 تا 3 روز تشکیل می‌شود. از این جنین به‌وجود آمده یک سلول جدا شده و جنسیت روی آن سلول بررسی می‌شود. به این ترتیب جنین دختر مشخص می‌شود و کنار گذاشته می‌شود تا داخل رحم خانم کاشته شود.

سؤال از شماره9190000880


چرا موهایم می‌ریزد؟ علت ریزش مو چیست؟

چه عوامل محیطی باعث ریزش مو می‌شود و برای جلوگیری از ریزش مو چه کار باید کرد؟

دکتر پرویز آریان، پوست و مو:

پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما

عوامل ریزش مو به 3 دسته کلی تقسیم می‌شوند: ارث، عوامل داخلی و هورمونی و عوامل محیطی. عوامل محیطی شامل استرس، تغذیه نامناسب، داروهای مصرفی، آسیب‌های فیزیکی مثل اتوی مو، سشوار داغ، رنگ و صاف کننده‌ها و فر کننده‌های شیمیایی، کشش مو یا برس موی نامناسب، فشار آب زیاد وآلودگی‌های محیط کارمثل گردوخاک و گرد گچ و سیمان، دود و آلودگی‌های ترافیکی، تابش شدید آفتاب، سنگینی آب با املاح و کلرزیاد، شوینده‌های نامناسب، حتی بالش نامناسب از نظر سفتی و بلندی زیاد و جنس خشن یا پلاستیکی با ایجاد الکتریسیته ساکن و... مي‌شوند. راه‌های جلوگیری از ریزش مو عبارتند از:برطرف کردن علت، مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز مو از طریق مکمل خوراکی، اصلاح خشکی یا چربی مو و پوست سر با شوینده مناسب و استفاده از مواد طبیعی مناسب مانند آلوورا و روغن زیتون و... بعد از حمام، شست‌وشوی کافی مو و رفع آلودگی‌ها بسته به نیاز به‌صورت روزانه یا یک روز در میان. همچنین از طریق دستورات طب سنتی می‌توانید این راهکارها را به کار ببرید. دمای بالاي آب حمام یا استفاده از سونای خشک و تر بستگی به نوع مزاج دارد كه باید در جهت تعدیل مزاج عمل كند و در سلامت کلی بدن و حفظ سلامت موها موثر است ولی به‌طور کلی هر چه به‌طرف گرمای بیشتر برود، ضعیف کننده‌تر می‌شود. به علاوه گفته شده حمام کردن به‌صورت نشسته و ریختن آب روی سر بهتر است.

سؤال از شماره9350004447


علت این ورم چیست؟!

مدتی است که وقتی از خواب بیدار می‌شوم دست‌هایم ورم می‌کنند. علت آن چه می‌تواند باشد؟

دکتر ناصر شخص سلیم، متخصص اورولوژی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

ورم می‌تواند علل مختلفی داشته باشد از نارسایی کلیه و نارسایی کبد گرفته تا مشکلات قلبی و عروقی همگی می‌توانند باعث ورم شوند. باید توسط یک متخصص داخلی بررسی شوید.

دکتر آتوسا مصطفوی، متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکوکاردیوگرافی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

ورم علت‌های مختلفی دارد. برای مثال علت آن می‌تواند قلبی یا کلیوی یا کمبود برخی پروتئین‌های خاص باشد. اگر ورم صرفا مربوط به دست‌ها باشد معمولا علتش این است که در طول روز وقتی فرد در حالت ایستاده است ورم وارد پا می‌شود و وقتی شب می‌خوابد این ورم به سمت صورت، دست و ... برمی‌گردد. در معاینه از لحاظ کلیوی و قلبی بايد بررسی صورت بگيرد و حتی ممکن است پمپاژ قلب کم باشد و خون نتواند از طریق کلیه دفع شود كه باعث مي‌شود آب خون در بدن احتباس پیدا کند وایجاد ورم کند.

دکتر سعید کلباسی، فوق‌تخصص غدد متابولیسم، فلوشیپ دیابت، استادیار دانشگاه علوم پزشکیشهید بهشتی :

تورم دست‌ها اگر فقط به صورت ورم بدون درد است خیلی مسئله مهمی نیست و می‌تواند مربوط به مصرف نمک زیاد در غذا باشد اما اگر تورم دست در مفاصل باشد و همراه با درد و خشکی صبحگاهی باشد باید از نظر بیماری‌های روماتیسمی بررسی شوید. البته تورم دست می‌تواند از علائم کم‌کاری تیروئید هم باشد اما ورم حاصل از آن فقط در دست نیست.

سؤال از شماره9190000616


تعیین جنسیت با رژیم غذایی امکان‌پذیر می‌شود؟

25 سال دارم. می‌خواهم باردار شوم و بچه‌ام پسر شود. آیا پیروی از رژیم غذایی خاص و رعایت زمان‌بندی برای این کار کافی است یا کار دیگری هم لازم است انجام دهم؟ زمان دقیق تخمك‌گذاری چگونه محاسبه می‌شود؟

دکتر اشرف‌السادات جمال، متخصص زنان و زایمان، فوق‌تخصصي پري‌ناتولوژي(بارداري پرخطر)، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران :

تعیین جنس دلخواه با کمک رژیم غذایی، روزهای تخمک‌گذاری و ... در حد صحبت است و هیچ مدرک اثبات شده و منبع علمی‌اي در این زمینه وجود ندارد.

سؤال از شماره9300000942


چه دارویی مصرف کنم؟! برای مشکل من دارویی وجود دارد؟

جهت برطرف کردن سردمزاجی خانم‌ها چه دارویی باید مصرف کرد؟

دکتر صدیقه حنطوش‌زاده، متخصص زنان و زایمان، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران :

برای این منظور معمولا دارو استفاده نمی‌شود. این افراد باید مشاوره انجام دهند  و زیر نظر پزشک متخصص باشد.

سؤال از شماره9190000735

پاسخ پزشکان به سوالات رایج شماپاسخ پزشکان به سوالات رایج شماپاسخ پزشکان به سوالات رایج شماپاسخ پزشکان به سوالات رایج شماپاسخ پزشکان به سوالات رایج شما

نویسنده: مامی سایت

منبع

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه