29 اسفند 1402



دلایل شگفت انگیز سر درد!

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

گذشته از بیماریهای بدخیم که گاه باعث سر درد می شوند، برخی کارها و رفتارهای روزمره ما نیز می تواند در بروز سر درد نقش داشته باشد.

محرک سر درد: آب و هوا
با تغییر دما احتمال بروز سر درد میگرنی بیشتر می شود؛ این تغییر دما می تواند موجی از گرما یا سرمای سخت و ناگهانی باشد. در روزهای داغ و آفتابی، شکایت از سر درد میگرنی بسیار شایع است. باران و یا تغییر در فشار هوا نیز ممکن است منجر به سر درد شود. قطعا شما نمی توانید آب و هوا را تغییر دهید اما می توانید از تاثیرات آن بر خود بکاهید؛ در روزهای آفتابی عینک آفتابی بزنید، تعریق بدن را کم کنید و ظهر از خانه خارج نشوید.

محرک سر درد: رییس شما!
بله، واقعا رییس شما می تواند باعث سر درد شود! اما چگونه؟ در واقع هر چیزی که سطح استرس را در شما بالا ببرد می تواند آسیب پذیری شما در برابر سردردهای عصبی یا میگرن افزایش دهد. تقریباً ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به سردرد دچار این نوع سردرد هستند. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت بوده و مهمترین دلیل پیدایش این انقباض ها، هیجانات عصبی است. مکانیسم دقیقی که باعث این نوع سر دردها می شود به درستی شناخته نشده و ممکن است عوامل زیادی در آن دخیل باشد. حساسیت شدید مسیرهای عصبی در مغز که درد را تقویت می کنند می تواند نقش داشته باشد. تغییرات درون مغز نیز ممکن است خود در سردردهای میگرنی موثر باشد.

محرک سر درد: بوهای شدید
بوهای قوی حتی اگر خوشبو باشند در بسیاری از افراد باعث بروز سر درد می شود. علت این امر دقیقا مشخص نیست، اما عطرها و بوها ممکن است سیستم عصبی را تحریک کنند. در این بین بوی رنگ، عطر و بعضی انواع گل ها بیشترین شکایت ها را دارند.

محرک سر درد: بستن مو
اینکه چطور موهایتان را می بندید، می تواند باعث بروز سر درد شود. وقتی موهایتان را محکم دم اسبی می بندید، می تواند بر بافت ارتباطی در اسکالپ فشار وارد کرده و باعث بروز سر درد شود. انواع هدبندها، بافت های مو و کلاه های تنگ و چسبان نیز می تواند چنین اثری داشته باشد. اگر علت سر درد شما از این نوع است، اجازه دهید موهایتان باز و آزاد باشد.

محرک سر درد: ورزش
در برخی افراد ورزش های شدید و پر حرارت و همچنین رابطه جنسی گاهی باعث سر درد می شود. در این افراد هر گونه فعالیت ورزشی از جمله راه رفتن روی تردمیل باعث ایجاد تورم در رگ های خونی ناحیه سر، گردن و جمجمه می شود که این عامل می تواند در نهایت به سردرد منجر شود. این دردها معمولا چند ثانیه بعد از شروع ورزش کردن ظاهر می شوند و ممکن است در هر قسمت از سر خود را نشان بدهند. معمولا افرادی که مستعد ابتلا به میگرن هستند، بیش تر از دیگران این نوع از سردردها را تجربه می کنند. اگر شما هم در حال ورزش کردن ناگهان دردی را در سر خود حس کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر این نوع سردردها می توانند نشان دهنده رشد تومورهای مغزی یا پاره شدن رگ های خونی باشند.

محرک سر درد: حالت بد بدن
شدت کار کردن بعضی افراد آن قدر زیاد است که فشار زیادی بر سر و عضلات گردن خود وارد می کنند. همچنین حالت خمیده نشستن پشت میز و یا آویزان بودن از آن نیز تاثیر مشابه دارد. خمیده بودن شانه ها، استفاده از صندلی که به خوبی قوس کمر را پوشش نمی دهد، خیره شدن به صفحه مانیتوری که خیلی بالا یا خیلی پایین است و نگه داشتن گوشی بین شانه و گوش همگی از حالت های بد بدن هستند که می تواند باعث بروز سر درد شود. اگر شما هم سر دردی با این علت دارید، بهتر است از همین حالا در تصحیح حالت بدن به هنگام کار کردن تجدید نظر کنید.

محرک سر درد: پنیر
یکی از عوامل بروز سر دردهای میگرنی در برخی افراد پنیرهای چند ساله است؛ از جمله پنیر چدار، پارمزان، پنیر آبی، موزارلا و سوئیسی. عامل سر درد ماده ای بنام تیرامین است. تیرامین ماده ای است که بطور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد. این ماده در اثر شکستن زنجیره پروتئینی غذاهای مانده بوجود می آید. هر چه ماده غذایی پروتئینی بیشتر بماند مقدار تیرامین آن بیشتر خواهد بود.

محرک سر درد: الکل
تیرامین علاوه بر پنیر در نوشیدنی های الکلی نیز وجود دارد. ترکیبات دیگری نیز در الکل هست که ممکن است باعث سر درد شود. از آنجا که الکل شدت جریان خون به سمت مغز را افزایش می دهد، تاثیر آن حتی شدیدتر نیز می تواند باشد.

محرک سر درد: غذاهای سرد
گوشت های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس علاوه بر داشتن تیرامین که عامل سر درد شناخته شده، دارای افزودنی هایی چون نیترات هستند که در برخی افراد باعث سر درد می شود. سر دردهای ناشی از افزودنی های غذایی معمولا در دو طرف سر احساس می شوند؛ بر خلاف سر درد میگرنی که در یک طرف سر احساس می شود.

محرک سر درد: گرسنگی
سر درد گرسنگی همیشه بارز و مشخص نیستند. اگر در رژیم به سر می برید و از خوردن وعده غذایی پرهیز می کنید، سر شروع به درد گرفتن می کند قبل از اینکه بفهمید گرسنه اید. اشکال کار هم در کاهش قند خون است. اما سعی نکنید سر درد گرسنگی را با یک شکلات و آبنبات برطرف کنید. شیرینی ها باعث می شوند قند خون بالا رفته و سپس مجددا سقوط کند، حتی پایین تر از دفعه قبل.

محرک سر درد: سیگار
سیگار معروف است به عامل بروز سر درد، حتی در کسانی که سیگار نمی کشند و فقط در معرض دود آن هستند. نیکوتین در دود سیگار هم وجود دارد، که باعث باریک شدن رگهای خونی و نهایتا سر درد می گردد. کسانی که از سر دردهای خوشه ای رنج می برند باید سیگار را ترک کرده و در معرض دود سیگار هم نباشند. سر دردهای خوشه ای بسیار دردناک بوده و در یک سمت سر احساس می شوند و همچنین می توانند باعث علایم بویایی و بینایی شوند.

محرک سر درد: کافئین
برای کسانی که مستعد سر درد هستند، کافئین در گروه موادی طبقه بندی می شود که هم می توان بدون آن زندگی کرد و هم نمی توان بدون آن زندگی کرد. کافئین در مقدار متوسط اغلب سودمند است و در واقع بسیاری از داروهای سر درد، دارای کافئین است. اما نوشیدن بیش از اندازه قهوه و نوشیدنی های حاوی کافئین نیز می تواند باعث سر درد شود. اگر گرفتار و معتاد کافئین هستید، قطع ناگهانی آن می تواند شرایط را بدتر کند. ترک کافئین یکی دیگر از عوامل و محرک های سر درد است.

درمان سر درد: محرک ها را مشخص کنید
اگر بتوانید عواملی که باعث بروز سر درد در شما می شود را مشخص کنید، می توانید از بروز سر درد جلوگیری کنید. بهترین راه برای رسیدن به این هدف، داشتن یک دفترچه یادداشت روزانه برای سر درد است. در این دفتر فهرستی از غذاهایی که روزانه می خورید، اتفاقات استرس زا، تغییرات آب و هوا و فعالیت های فیزیکی را یادداشت کنید. هروقت سر درد داشتید زمان شروع و پایان آن را بنویسید. این کار به شما کمک می کند به یک الگو دست پیدا کرده و از محرک های خاص خودتان پرهیز کنید.

درمان سر درد: مدیریت استرس
بسیاری از مردم قادرند سر دردهای میگرنی یا عصبی را به کمک استراتژی های از بین برنده استرس، مدیریت کنند. اگرچه شما نمی توانید از اتفاقات استرس زا که در زندگی پیش می آید جلوگیری کنید، اما می توانید پاسخ به این اتفاقات را تغییر دهید. تکنیک های مدیتیشن و یا ماساژ از جمله این روشها هستند که می توانید امتحان کرده و ببینید کدامیک پاسخ بهتری به شما می دهند؟

درمان سر درد: پاهایتان را بکشید
ورزش ملایم یک از بین برنده قوی استرس است. پیاده روی یکی از بهترین گزینه هاست، زیرا دفاع جانانه ای از شما در برابر سر دردهای عصبی می کند. وقتی پیاده روی می کنید، حرکت موزون بازوها باعث آرامش ماهیچه های گردن و شانه ها می گردد. از بین بردن این گره ها می تواند ریشه برخی سر دردها را کم می کند.

درمان سر درد: خوردن منظم وعده های غذایی
وقتی در طول روز وعده های غذایی را منظم میل کنید، قند خون در سطحی متعادل قرار خواهد داشت. و این بدان معناست که سر دردهای گرسنگی کمتری را تجربه خواهید کرد. وعده های غذایی تان به شکلی باشد که ذخیره پروتئین و کربوهیدرات بدن را تامین کند؛ مثلا کره بادام زمینی با نان سبوس دار یا سینه مرغ با برنج قهوه ای. و حتما آب کافی در طول روز بنوشید؛ یکی دیگر از شایع ترین عوامل سر درد، تعریق و کم آب شدن بدن است.

درمان سر درد: درمان فیزیکی
درمان فیزیکی، ترکیبی از ورزش و آموزش به بیمار برای کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی است. در افرادی که سر دردهای عصبی دارند، درمان فیزیکی به ماهیچه های گردن کمک کرده و عادت های جدیدی را در شما ایجاد می کند که نتیجه آن حالت بهتر بدن است.

درمان سر درد: دارو
مسکن های بدون نسخه مثل استامینوفن، آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند بسیاری از سر دردها را تسکین دهند. اما از مصرف مداوم این مسکن ها پرهیز کنید. چون می تواند باعث سردردهای ناشی از مصرف بیش از اندازه دارو یا سردردهای ارتجاعی (سردردهایی که به محض تمام شدن اثر دارو بر می گردند) شود. برای سر دردهای متداول و یا شدید به پزشک مراجعه کنید تا وی بهترین درمان دارویی را برای شما تجویز کند.

چه وقت به دکتر مراجعه کنم؟
هر سر درد جدیدی که به شکل غیر معمولی شدید است یا بیش از چند روز طول می کشد، باید توسط پزشک بررسی شود. همچنین اگر الگوی سر درد شما تغییر کرده است حتما به پزشک اطلاع دهید؛ بعنوان مثال وقتی محرک جدیدی باعث سر درد شما شده است. اگر سر دردتان همراه با تغییر دید، مشکلات حرکتی، سرگیجه، تهوع، تب یا سفتی عضلات گردن است، بلافاصله به مراکزدرمانی مراجعه کنید.

 

بازنشر: مامی سایت

منبع:‌کلینیک آنلاین فوق تخصصی روماتولوژی


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

بامیه خانگی با کیفیت قنادی

دوستان من علاوه بر مقادیر و طرز تهیه، تمام نکته هایی که از اساتید یاد گرفتم و یادم مونده 😉 رو عنوان میکنم. امیدوارم نتیجه براتون رضایت بخش باشه.

شربت بار زولبیا و بامیه

دوستان همونطور که میدونید شربت بار برای زولبیا و بامیه با باری که برای شیرینی های دیگه یا باقلوا درست میکنیم کمی متفاوت و غلبظ تر است.

نان بربری خانگی

نان بربری خانگی با کیفیت و ماندگاری مناسب را به راحتی با رسپی زیر در منزل تهیه کنید

پیراشکی کرمدار ( دونات کرمدار )

این پیراشکی های خوشمزه و رسپی بسیار راحت و روان آن تقدیم نگاه زیبای دوستان مامی سایتی عزیز! امیدوارم از تهیه ش لذت ببرید.

کرم لبو

کرم لبو، خوشمزه و اسموتی هست با مزه غالب و واضح لبو که میتونه یکی از دسرهای شب #یلدا باشه، من این کرم رو با برگه های خشک لبو تزئین…

پیش غذای لبو و بروکلی

یه #پیش_غذای خاص، متفاوت و مناسب برای سرو در کنار غذاهای گوشتی #مدرن که میتونه گزینه مناسبی برای میهمانی شب #یلدا باشه.

سلامت

بخشهای دیگر مامی سایت!

  • نوروزانه

  • شب یلدا

آخرین نظرات کاربران

سعید
بسیار مفید بودو من از ان استفاده کردم
somy
بنظر خیلی خوب و خوشمزه میاد
من اینو به حلوای لبو ترجیح میدم واقعا

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه

کاربران آنلاین